هر کار ابزار مناسب خودش را دارد. لوله کشی فاضلاب نیز از این قاعده مستثنا نیست. در این مبحث به معرفی و کاربرد ابزارهای لوله کشی فاضلاب ساختمانی می پردازیم.

نکته : در این بحث بیشتر از ابزار هایی صحبت می کنیم که برای لوله کشی با استفاده از لوله PVC-u و چسبی اجرا می شوند.

ابزارهای برش لوله

کمان اره

کمان اره

کمان راه یا اره کمانی ( که خیلی ها به آن اره آهن بر نیز می گویند) یکی از ابزارهای قدیمی برای برش لوله فاضلاب هست که هنوز نیز کاربرد دارد.

زمانی که با اره کمانی کار می کنیم سرعت برش نسبت به فرض کمتر است ولی ریسک آسیب دیدن لوله و بدن لوله کش کمتر است.

هنگام کار با اره کمانی برای برش لوله باید دقت داشته باشید که لوله را صاف ببرید زیرا گاهی  استفاده از اره کمانی باعث خطای دید می شود.

در این هنگام احساس می کنیم در حال صاف بریدن لوله هستیم ولی زمانی که برش زده شد مشاهده می کنیم که لوله به صورت مورب بریده شده است.

 

گیره

انواع مختلف گیره وجود دارد. کار اصلی گیره نگهداشتن لوله برای برش است . برخی از گیره ها خودشان دارای تیغ هستن و به صورت صاف و دقیق برش لوله را انجام می دهد.

گیره ها دارای پیچ تنظیم هستند که مطابق با سایز لوله تظیم می شوند.

هنگام استفاده از برخی از انواع گیره باید دقت داشته باشیم که گیره را خیلی سفت یا خیلی شل نبندیم .

فرز

فرز

فرز یا آهن بر برقی یکی از ابزار های پرکاربر در لوله کشی برای برش لوله فاضلاب است. این ابزار بخاطر چند کاره بودن قدرت برش لوله فاضلاب pvc را دارد.

لوله کش ها برای برش لوله بیشتر از مینی فرز استفاده می کنند زیرا سبک تر است و کنترل آن راحت تر است.

در هنگام استفاده از فرز باید نکات ایمینی را رعایت کرده و تمام توجهمان به کار باشد. فرز ابزاری شوخی بردار نیست و یک لحظه اشتباه ممکن است جان شما و دیگران را به خطر بیندازد.

نکته 

برای برش لوله ده ها ابزار حرفه ای دیگر وجود دارد که در وقت دیگر و در مقالات دیگر به آن ها می پردازیم.

 

ابزارهای اتصال لوله

در لوله کشی فاضلاب pvc معمولا اتصال لوله با چسب pvc انجام  می شود .

 

قلم مو چسب

قلم مو چسب

 

وقتی از چسب قوطی برای کار فاضلاب استفاده می کنیم به صورت اصولی برای آغشته کردن لوله به چسب باید از قلم مو استفاده شود.

اما خیلی از لوله کش ها از ابزارهای دیگری برای این کار استفاده می کنند. برخی ها از انگشتشان برای برداشتن چسب استفاده می کنند که کار درستی نیست.

اگر تمایل دارید که با انگشتانتان از چسب استفاده کنید حتما از دست کش چرمی استفاده کنید.

بعضی ها از قاشق صاف استفاده می کنن به این صورت که یک قاشق غذا خوری را با چکس صاف می کنند و از آن برای برداشتن و پخش کردن چسب استفاده می کنند.

برخی از شرکت های ارائه دهنده چسب مثل پلیمرگلپایگان زیر درب چسب جوری طراحی کرده است که در واقع نوعی قلمو برای استفاده از چسب است.

 

مشعل و گاز

مشعل

از گاز و مشغل برای گرم کردن لوله پی وی سی استفاده می شود. این کار در کاهش هزینه لوله کشی تاثیر دارد. به این صورت است که بجای استفاده از کوپلینگ ( بوشن ) لوله فاضلاب اول را حرارت می دهند تا نرم و قابل انعطاف شود و سپس اتصال یا لوله دوم را سریعا به چسب آغشته می کنند و ( تا قبل از سرد شدن لوله اول )  وارد آن لوله اول می کنند.

 

ابزارهای حفر و کنده کاری

 پیکور و قلم و چکش

در لوله کشی فاضلاب برای تنظیم شیب لوله و یا عبور دادن لوله بین دیوار و کارهای دیگر لازم هست از ابزارهای حفاری استفاده شود. سه تا از پرکاربرد ترین این ابزارها چکش و قلم و پیکور هستند.

از پکور برای سوراخ کردن دیوار و یا حفر خندق های کوچک استفاده می شود و ولی کنترل قدرت پیکور چندان در دست ما نیست. به همین دلیل جاهایی که کمی ظرافت نیاز دارد از چکش  و قلم استفاده می شود.

 

ابزار مهار لوله

دریل و پیچگوشتی

دریل

 

در لوله کشی فاضلاب از دریل و پیچگوشتی معمولا برای چسباندن پست لوله استفاده می شود. معمولا در استفاده از بست لوله ابتدا دیوار با دریل سوراخ می شود و با استفاده از میخ پیچ و رول پلاک بست را به دیوار محکم می کنیم.

 

پیچ گوشتی

ابزار عمومی و تست فاضلاب

دست کش

دستکش

برای محافظت از دستمان و همینطور تمیز نگهداشتن دستمان از دستکش استفاده می کنیم.

نردبان یا پایه

هنگامی که در ارتفاع می خواهیم کار کنیم ناچار هستیم از بزارهایی مثل نردبان یا چهارپایه استفاده کنیم.

متر

متر

یکی از مهمترین ابزارهای لوله کشی متر است . در صورت نبودن متر معملا کار ما دچار اشتباه می شود و خیلی ها در صورت نداشتن متر عملا کاری انجام نمی دهند.

تراز

برای مشاهده شیب لوله از تراز استفاده می کنیم.

استاپر

استاپر وسیله ای است که در انتهای خروجی لوله فاضلاب نصب می شود و باعث می شود که هنگام تست تحت فشار لوله مانع از خروج آب از سیستم فاضلاب شود.

استاپر

 

در این صورت هنگامی که در قسمتی از لوله نشتی وجود داشته باشد مشخص می شود.

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16510

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×