بست لوله چست ؟

بست لوله وسیله است برای نگهداری لوله روی سطح دیوار ، سقف و در بعضی اوقات روی سطح زمین. بست‌ها از نظر شکل ظاهر ، مواد سازنده و اندازه  انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

چند نوع بست داریم ؟

از نظر نوع مواد سازنده، بست‌ها به دو نوع فلزی و پلاستیکی تقسیم می‌شوند که جنس بست فلزی معمولا گالوانیزه است ( یعنی آهن با روکش روی ) و جنس پلاستیک که بیشتر به شکل pvc و pp  می‌باشد.

از نظر سایز، بست ها در اندازه و قطرهای مختلفی وجود دارند. این سایز ها بر اساس اندازه لوله طراحی شده است و همیشه اندزه قطر بست کمی از قطر بیرونی لوله بزرگتر تولید میشود تا به صورت کامل کل لوله را احاطه کند. بست ها دقیقا مانند لوله ها از سایز 20 میلیمتر تا سایز 630 میلیمتر در بازار موجود است.

از نظر شکل ظاهر بست های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که هر کدام کاربردهای خاص خودش را دارند. از بست یو شکل (U) گالوانیزه گرفته تا بست زیر سقفی و دیواری و… در ادامه به معروف‌ترین این بست‌ها اشاره می‌کنیم و کاربرد هرکدام را بررسی می‌کنیم.

معرفی انواع بست ها و بررسی برخی از کاربردهای آن ها

بست فلزی

دلیل استفاده از بست فلزی، استحکام آن است. بست فلزی در شرایط عالی شکسته نمی‌شود و به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح‌شان این است که حتما از بست فلزی استفاده کنند.

 

بست U شکل :

این بست ساده ترین نوع بست فلزی است. امروزه کاربرد آن برای کاهش هزینه بست می‌باشد. بیشتر برای ثابت کردن لوله روی دیوار و گاهی اوقات روی زمین کاربرد دارد و به دلیل انعطاف پذیر بودن این نوع بست معمولا استحکام خوبی ندارد.

 

بست دیواری پایه دار : 

بست دیواری که با نام بست لوله پایه‌دار هم معروف است نوع حرفه ای تر از بست U شکل است. بست پایه دار در واقع تشکل شده از یک بست U شکل محکم و یک پایه‌ است که باعث می‌شود لوله را به دیوار نچسبانیم. معمولا روی قسمت پایه بست محافظ پلاستیکی وجود دارد که از آسیب دیدن لوله بر اثر فشار بست جلوگیری می‌کند و همچنین به گونه ای طراحی شده است که باعث فیت شدن بست روی لوله می‌شود.

 

بست زیرسقفی یا گلابی : 

این نوع بست لوله فاضلابی برای ثبات لوله فاضلاب زیر سقف استفاده می‌شود. شکل بست به گونه‌ای است که با یک پیچ به سقف چسبیده می‌شود و خستگی نصب آن نسبت به بست پایه‌دار کمتر است. بست پایه دار با دو عدد پیچ محکم می‌شود که باعث می‌شود استفاه از آن به عنوان بست سقفی زمان و خستگی کار را بیشتر کند.

بست پلاستیکی

دلیل استفاده از بست پلاستیکی این است که علاوه بر استحکام نسبی، همجنس بودن بست و لوله باعث میشود که در اثر فشار بست به لوله آسیب کمتری وارد شود.

بست پایه دار ساده (دیواری):

این بست ساده ترین نوع بست pvc است که عملکرد آن شبیه به بست u شکل فلزی می‌باشد ولی از نظر شکل ظاهر کمی متفاوت است. در قسمت پایه بست لبه های داخلی به هم نزدیک تر شده است و باعث می‌شود هنگام استفاده لوله فاضلاب از دیوار فاضله داشته باشد.

بست پی وی سی زیر سقفی:

تمام بنده این نوع بست از مواد پی وی سی تشکیل شده است و فقط پیچ و مهره های آن فلزی می‌باشد. این بست نیز مانند بست گلابی فلزی عمل می‌کند ولی به دلیل پلاستیکی بودن انعطاف بیشتری دارد و در عین حال از استحکام خوبی برخوردار است.

بست کامل دیواری :

این بست ترکیب دو بست زیر سقفی و و پایه دار است. به دلیل تک پیچ بودن سرعت نصب بالایی دارد و  وجه تمایز این بست در قسمت بالایی آن می‌باشد که امکان باز و بسته کردن بست بدون باز و بسته کردن پیچ و جدا کردن بست از دیوار امکان پذیز است.

 

 

آیا تفاوت رنگ بست ها در کیفیت آن تاثیر دارد ؟

رنگ ها به خودی خودت هیچ تاثیر در کیفیت لوله و اتصالات pvc ندارند. رنگ یک ماده افزودنی است که بیشتر اهمیت بصری و زیبایی دارد ولی گاهی اوقات نیر ممکن است در طول عمر بست پی وی سی تاثیر کوچکی داشته باشد. مثلا بهتر است در زیر نور آفتاب اگر می‌خواهیم از بست pvc استفاده کنیم از بست های با رنگ روشن استفاده کنیم.

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16023

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×