بوشن چیست ؟

بوشن و سوکت و… نام هایی است که برای پر مصرف ترین اتصال فاضلاب به کار می رود. وسیله ای که یک سر لوله را به لوله‌ی دیگر و یا انتهای یک اتصال را به یک لوله وصل می کند بوشن نام دارد.

برای اتصال های ساده از بوشن های معمولی استفاده می کنیم. شکل آن شبیه استوانه است و قطر آن کمی بیشتر از قطر لوله است تا لوله داخل آن جای بگیرد و فیت شود. وسط بوشن های معمولی زاییده ی وجود دارد که به آن ترمز میگوییم. ترمز باعث میشود لوله از یک سر وارد بوشن شود ولی از سر دیگر خارج نشود.

 

بوشن

 

بوشن کجا استفاده می شود؟

زمانی که قصد داریم دو لوله فاضلاب را به هم دیگر متصل کنیم از بوشن استفاده می کنیم. و زمانی که بخوایم انتهای اتصالات(که قطرشان دقیقا برابر با قطر لوله هست و وارد لوله نمی شود) را به لوله وصل کنیم بوشن به ما کمک میکند که این اتصال ایجاد شود.

چند نوع بوشن داریم؟

انواع بوشن ها را می توانیم این گونه معرفی کنیم :

  • بوشن ساده یا ترمز دارد که وسط آن زاییده به اسم ترمز دارد که باعث میشود لوله از درون بوشن خارج نشود.
  • نوع دیگر بوشن بی ترمز یا تخت است که برای تعمیرات کاربرد دارد که در ادامه توضیح می دهیم
  • نوع سوم بوشن یا کمربند تعمیری هست که آن را نیز توضیح خواهیم داد.

 

بوشن بی ترمز یا تخت

نوع دیگر از بوشن نیز هست که معروف به بوشن بی ترمز است. این نوع بوشن فاضلاب معمولا برای تعمیرات و برای جاهایی که قرار است دو لوله به هم متصل شود ولی دو سر دیگر لوله در جایی گیر هست و امکان حرکت دادن آن وجود ندارد استفاده می شود. بوشن بی ترمز دقیقا ترمز وسط بوشن را ندارد باعث می شود زمانی که لوله از یکسر بوشن داخل آن می‌شود حرکت کند و از سر دیگر آن خارج شود و  زمانی که محل های اتصال چسب کاری شد دوباره آن را به  محل اتصال بر می گردانیم.

این کار در بسیاری از موارد تعمیراتی لازم است.

 

در تصویر بالا خط افقی وسط تصویر ترمز بوشن هست و در مدل بدون ترمز این زاییده وجود ندارد. در گذشته که بوشن های بدون ترمز وجود نداشت لوله کش ها برای این گونه تعمیرات مجبور بودند خودشان با استفاده از چاقو ترمز بوشن را از بین ببرند.

بوشن یا کمربند تعمیری

کمربند تعمیری بوشنی است که دو تکه می شود. این نوع بوشن برای جایی کاربرد دارد که لوله دچار سوراخ یا شکستگی کوچکی شده است با استفاده از کمربند تعمیری آن را پیوند میزنیم. این کمربند دارای چهار گیره یا گوشواره هست که باعث میشود دو تکه آن بهم بچسبد و با استفاده از چسب pvc به لوله متصل  و آببندی میشود.

اگر بوشن در دسترس نباشد باید چکار کنیم؟

در گذشته از بوشن ها کمتر استفاده می شد و بجای استفاده از بوشن بیشتر با استفاده از مشعل لوله را گرم میکردند و زمانی که لوله نرم و انعطاف پذیر می شد لوله  یا اتصال دیگری را آغشته به چسب می کردند وارد می کردند. بعد از خنک شدن لوله گرم شده حالت بوشن به دست می آمد. هنوز هم خیلی از لوله کش های قدیمی برای کاهش هزینه اتصالات این کار را انجام می دهند.

و تفاوت چندانی بین استفاده از گرم کردن لوله و استفاده از بوشن وجود ندارد و تنها مزیت استفاده از بوشن آسودگی خاطر از بابت احتمال کمتر نشتی و همچنین افزایش سرعت کار می باشد.

تصاویر استفاده شده در بالا مربوط به محصولات پلیمر گلپایگان است

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=15870

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×