بسیار عجیب است که چطور ریشه درخت داخل لوله فاضلاب وارد می شود؟ بدون این که نه لوله دچار شکستگی شده باشد و نه هیچ راه ورودی به چشم بیاید ولی داخل لوله پر می شود از ریشه درخت به هم تاب خورده که باعث گرفتگی لوله می شود. با گوین پلیمر همراه باشید تا علت ورود ریشه درخت به داخل لوله فاضلاب را بررسی کنیم.  

ورود ریشه درخت به داخل مسیر فاضلاب

چطور ریشه درخت وارد لوله فاضلاب می شود؟

بعضی درخت ها ریشه های بسیار قوی برای تشخیض آب دارند. ممکن است 100 ها متر برای جست و جوی آب حرکت کنند. در صورتی که این نوع درخت ها در اطراف لوله فاضلاب باشد و رطوبت ناشی از عبور آب را حس کند برای استفاده از آب نزدیک لوله فاضلاب می شود.

ریشه چطور از لوله عبور می کند؟

ریشه این درخت ها ابتدا بسیار نازک است و در صورتی که به محل اتصال لوله نزدیک شود سعی می کند از کوچک ترین شیارها وارد شود. این ریشه ها در لوله های سفالی و بتنی بهتر عبور می کنند و لوله پی وی سی در مقابل ریشه درختان مقاوت بیشتری دارند.  

علت هایی که باعث ورود ریشه درخت به داخل فاضلاب می شود؟

نشتی لوله باعث ورود ریشه درخت به داخل لوله می شود

اگر لوله نشتی داشته باشد باعث ایجاد رطوبت در زمین اطراف لوله می شود. ریشه درخت به رطوبت حساسیت نشان می دهد و به سمت رطوبت برای دریافت آب لازم برای رشدش حرکت می کند. از محل نشتی وارد لوله شده و در آنجا رشد می کند. اگر در هنگام لوله کشی از چسب pvc  مناسب استفاده نشده باشد احتمال نشتی بسیار بالا است .  

تاثیر آب گرم داخل لوله فاضلاب

یکی از دلایل ایجاد رطوبت در اطراف لوله فاضلاب ورود آب گرم به داخل لوله فاضلاب است. بخار ناشی از آب گرم داخل لوله باعث می شود که زمین اطراف لوله نمناک شود و همین کافیست تا ریشه درخت تمایل به ورود به داخل لوله داشته باشد. نکته بسیار مهم این است که ریشه درخت برای به دست آوردن آب و نفوذ در داخل لوله عجله ای ندارد و ممکن است بعد از چند سال تلاش و فشار به محل اتصال راهی برای ورود در لوله پیدا کند.  

ریشه-درخت-داخل-لوله-فاضلاب

راهکار چیست ؟ چطور اجازه ورود ریشه درختان به داخل لوله را ندهیم؟

استفاده از لوله و اتصالات با کیفیت

قطعا کیفیت لوله در کاهش سرعت نفوذ ریشه درخت به داخل لوله بسیار موثر است. استفاده از لوله های ضعیف و غیر استاندارد باعث می شود رطوبت به راحتی از لوله خارج شده و ریشه درخت به سمت لوله فاضلاب جذب شود. همچنین لوله های ضعیف و غیر استاندارد استحکام لازم بری مقاومت در برابر ریشه درخت را ندارند و ممکن است شکسته شود.

استفاده از چسب با کیفیت

چسب محلولی فرار است و بعد از مدتی به صورت کامل از بین می رود. این قضیه باعث می شود که راه نفوذ برای ریشه درخت وجود داشته باشد. اما چسب های با کیفیت لوله را بهم جوش می دهد و بعد از ازبین رفتن چسب راه نفوذی برای ریشه باقی نمی ماند. مطالب بیشتر درباره چسب در لینک پایین بخوانید.    
لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16669

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×