مقدمه

اگر به ساختمان های قدیمی و یا حتی ساختمان های نوساز چند سال پیش بروید و نگاهی به سیستم لوله کشی آب آن بیندازید روی دیوار های حمام و توالت و حتی آشپزخانه آن لوله های آب فلزی یا پلاستیکی مشاهده خواهید کرد. به این نوع لوله کشی، لوله کشی روکار گفته می شود که در این مطلب قصد بررسی آن را داریم.

با گوین پلیمر نماینده محصولات یزد لوله در استان هرمزگان همراه باشید

لوله کشی آب روکار چیست؟

همانطور که اشاره شد سیستم لوله کشی روکار به سیستم لوله کشی گفته می شود که لوله و اتصالات روی کاشی و سرامیک قرار دارد.

در این سیستم لوله کشی برای انتقال لوله از محیطی ( مثل حمام ) به میحط دیگر ( مثل توالت ) مجبور به سوراخ کردن دیوار به وسیله دریل با مته های بزرگ هستیم.

لوله کشی روکار

چرا از لوله کشی آب روکار استفاده می شود؟

در گذشته‌های دور، زمانی سیستم لوله کشی آب وارد منازل شد که بسیاری از منازل در حال استفاده بود و امکان تخریب آن وجود نداشت.

بنابر نیاز آن روز لوله ها باید روی دیوار نصب می‌شد. شاید همین عامل باعث شد تا چند سال پیش افراد تصور کنند که تنها روش لوله کشی ، سیستم لوله کشی روکار است.

اما امروزه ترجیح افراد به لوله کشی توکار است که در مطلبی جداگانه به بررسی آن پرداخته ایم .

مزیت های لوله کشی آب روکار نسبت به توکار چیست؟

با وحود قدیمی شدن سیستم لوله کشی روکار اما هنوز لوله کشی روکار کاربرد و مزیت هایی دارد که بسیاری از افراد را ترغیب می کند از این سیستم لوله کشی استفاده کنند که در زیر به برخی از این مزیت ها اشاره می کنیم.

تعمیرات ساده تر و کم هزینه تر در لوله کشی روکار

در سیستم لوله کشی روکار هزنیه تعمیرات بسیار پایین است. زیرا مانند لوله کشی توکار نیازی با کنده کار و تخریب کاشی و… نیست و زمانی که هر اتصال یا لوله ای خراب شود به سادگی قابل تعویض است.

تغییرات در نقشه لوله کشی روکار ساده تر است

اگر متوجه شوید که ارتفاع شیرآلات کمی پایین یا بالاست، در لوله کشی روکار تغییر ارتفاع لوله و هر گونه تغییر دیگر بسیار ساده تر از لوله کشی توکار است.

لوله کشی با لوله فلزی هنوز به صورت روکار انجام می شود

لوله های فلزی در صورتی که به شکل توکار کشیده شوند عمر کمتری دارند و به همین دلیل لوله هایا فلزی برای آتش نشانی به شکل روکار کشیده می شود.

معایب لوله کشی روکار چیست؟

اما لوله کشی روکار معایبی نیز دارد که اکثر افراد ترجیحشان لوله کشی توکار است. از جمله این معایب می توان به آسیب پذیر بودن لوله دربرابر حرارت و ضربه اشاره کرد.

لوله کشی روکار  به دلیل مشخص بودن لوله و سوراخ کاری ها ظاهر چندان زیبایی ندارد و در صورتی که لوله کش لوله را صاف و دقیق نکشیده باشد به زشت تر شدن محیط منجر می شود.

 

لوله-کشی-روکار-آب

 

چه نکاتی هنگام لوله کشی آب روکار باید رعایت شود؟

اگر به هر دلیلی می‌خواهید از لوله کشی روکار استفاده کنید حتما باید دقت داشته باشید لوله ها صاف و دقیق باشند.

خطوط روی لوله با خطوط اتصالات در یک راستا باشند تا ظاهر لوله بهتر شود.

حتی المکان تناسب میان فاصله بست های لوله رعایت شود. اگر از بست های دوقلو یا زوج استفاده کنید به شکیل تر شدن لوله کمک می شود.

استفاده از داکت برای لوله کشی روکار نیز می تواند به زیبایی محیط کمک کند ولی این کار به علت هزینه اضافه کمتر مورد استقبال قرار می گیرد.

مهم‌ترین بخشی که باید به آن توجه کنید استفاده از یک لوله با کیفیت مثل محصولات یزد لوله است که علاوه بر کیفیت دارای بیمه نامه مکتوب ده ساله می باشد.

پل کوتاه بوشن دار یزدلوله

نتیجه

این روز ها دیگر لوله کشی روکار توصیه نمی شود اما به هیچ عنوان نمی توان این روش لوله کشی را به صورت کلی رد کرد زیرا در بسیاری از جاها مجبور به استفاده از این روش هستیم.

پس هنگام لوله کشی روکار دقت داشته باشید که لوله را جوری بکشید که هم لوله در معرض آسیب نباشد و شکل و زیبایی محیط نیز حفط شود.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16581

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×