در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که چگونه می توانیم کیفیت اتصالات فاضلابی را تشخیص دهیم. با گوین پلیمر همراه باشید.

چند نوع اتصالات فاضلابی داریم؟

قبل از این که به بررسی کیفیت اتصالات فاضلابی بپردازیم لازم هست که مروری داشته باشیم که چند نوع اتصالات فاضلابی داریم.

اتصالات فاضلابی از نظر مواد سازنده :

در زمان های گذشته لوله و اتصالات فاضلابی از جنس چدن بودند. مشکلات لوله و اتصالات چدنی در سنگین بودن و سختی و کندی فاضلاب کشی و همچنین رسوب زدن لوله چندی بود. امروزه بیشتر فاضلاب کشی ها با سه نوع لوله و اتصالات PVC-u و pp و پلی اتیلن انجام می شود.

از نظر شکل اتصالات

از نظر شکل اتصالات در اتصالات PVC-u دو نوع کلی اتصال وجود دارد. یا اتصال های بی صدا یا سایلنت هستند و یا این که اتصالات صاف و معمولی هستند.

سایر انواع اتصالات :

در اتصالات فاضلابی موجود در بازار می توانیم موارد مختلفی را بیابیم مثلا  بعضی تولیدی ها اتصالات کوچک درست می کنند که هزینه ی کمتر داشته باشد و برخی دیگر اتصالات بزرگ و مستحکم تری درست می کنند.

لازم به ذکر است که اندازه اتصالات دلیل اصلی تشخیص کیفیت نیست و موارد مهم تری وجود دارد که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

اتصالات باید در برابر چه چیز هایی کیفیت داشته باشند؟

فشار :

اتصال های بی کیفیت و غیر استاندارد معمولا در زمان ایجاد فشار دچار شکستگی می شوند. اتصال های با کیفیت اینگونه نیستند. تحمل فشار زمانی مهم است که حجم آب و مواد فاضلابی درون شبکه فاضلاب زیاد باشد. مثلا برای ساختمان چند طبقه اگر از لوله های کم کیفیت استفاده کنیم با کوچک ترین گرفتگی مسیر فاضلاب ممکن است فاضلاب دچار شکستگی و خسارت شود.

ضربه :

معمولا لوله کشی فاضلابی به حالتی انجام می‌شوند که در مسیر اصابت با چیزی قرار نگیرند ولی هیچ گاه به صورت کامل نمی توانیم از اتفاقات جلوگیری کنیم. پس لوله و اصالات فاضلابی ما باید در مقابل ضربه نیز مقاوم باشند.

گاهی ضربه به اتصالات در زمان خرید و حمل و نقل اتصالات تا ساختمان وارد می شود. اگر اتصالات از کیفیت لازم برخوردار نباشد ممکن است در اصر ضربه ترک بخورد و بعد از کار در هنگام تست و گاهی حتی بعد از گذشت یک سال جای ضربه شروع به نشتی کند.

حرارت :

فاضلاب محل عبور آب سرد و گرم است. اگر اتصالات در مقابل حرارت آب گرم مقاومت نداشته باشند قطعا باعث بروز مشکلات فاضلابی می شود.

یکی دیگر از مواردی که کمتر به آن توجه می شود مقاومت در برابر سردی و گرمی ناگهانی اتصالات است. یعنی تصور کنید زمانی که هوا بسیار سرد است آب جوش وارد فاضلاب شود. اتصال باید در چنین شرایطی مقاومت داشته باشد.

حرکت مواد فاضلابی درون آن :

صافی سطح داخلی اتصال باعث حرکت بهتر مواد فاضلابی در اتصال می شود. اگر یک اتصال با کیفیت باشد باید دراری سطح داخلی صاف و سیقلی باشد.

شیب اتصال :

نکته بسیار مهم شیب برخی از اتصالات است. سال هاست که استاندارد اتصالات عوض شده و اتصالات خم  وارد بازار شده اند تا با شیب استاندارد باعث کاهش گرفتگی از مسیر فاضلاب شوند. ولی متاسفانه بسیاری از افراد هنوز به این مسئله آگاهی ندارند. (در ادامه بیشتر توضیح می دهیم)

رسوب گیری :

یکی دیگر از عوامل کیفیت اتصالات عدم رسوبگیری اتصال است. یعنی نوع اتصال باید به گونه ای باشد که کمترین حالت رسوبگیری را داشته باشد. صافی سطح داخلی و نداشتن زاییده های اضافی در سطح داخلی اتصال باعث کاهش میزان رسوبگیری در اتصال می شود.

همچنین اگر اتصال دارای زاویه مناسب نباشد و دارای بر آمدگی یا گودی باشد و یا شکل غیر طبیعی داشته باشد معمولا باعث رسوبگیری و مسدود شدن مسیر فاضلاب می شود.

 مقاومت در برابر اسید و باز :

اتصالات باید در برابر مواد اسیدی و باز ی موجود در مواد شوینده و یا لوله باز کن ها  مقاومت داشته باشند.

مهمترین دلیل کیفیت اتصال فاضلاب پی وی سی

هنوز هم بین لوله کش ها و حتی کارخانه های مختلف اختلاف سلیقه در کیفیت وجود دارد. هر کدام سلیقه و عقیده ی خاص به خود را دارند. ولی در این مطلب قصد داریم آن چیزهایی را بیان کنیم که اکثر لوله کش ها در آن اتفاق نظر دارند.

مهمترین عامل کیفیت یک اتصال PVC-u کیفیت موادی سازنده آن است. یعنی ممکن است دو زانوی فاضلاب به یک شکل و اندازه باشند ولی کیفیت یکی از آن ها استاندارد باشد و دیگری نباشد.

برای تشخیص کیفیت به صورت اصولی لازم است در محیط آزمایشگاه از اتصالات نمونه برداری شود و درصد خالص و ناخالصی مواد محاسبه شود.

ولی قطعا شما به عنوان خریدار نه به آزمایشگاه دسترسی دارید و اگر داشته باشید هم چندان وقت و حوصله رفتن به آزمایشگان را ندارید.

پس به نکات زیر توجه کنید :

کیفیت اتصالات فاضلاب از نظر شکل ظاهر

همانطور که قبلا اشاره کردیم شکل ظاهری اتصال بعد از کیفیت مواد سازنده مطرح است. در ادامه به بررسی شکل ظاهر اتصالات می پردازیم

اتصالات نباید زیاد کوچک باشند. در صورتی که اتصالات کوچک باشند مخصوصا اگر سطح چسب خور آن کوچک باشد باعث می شود که مقابل فشارهای احتمالی مقاومت کمتری داشته باشند.

رنگ اتصالات یک مواد افزودنی هست و تاثیر چندانی در کیفیت اتصالات ندارند.

یکی از مهمترین شرایطی که اتصالات با کیفیت آن را دارا هستند فیت بودن انداره قطر آن با لوله است. زمانی که لوله و اتصال را بدون چسب به همدیگر متصل می کنیم نباید لوله در اتصال لقی داشته باشد و فقط فضای کوچکی برای چسب باید داشته باشد.

 

سایلنت بودن اتصالات

وقتی اتصالات دارای زاییده های منظم در سطح بیرونی هستند باعث می شود که صدای ناخوش آیند حرکت فاضلاب تا حد زیادی گرفته شود.

زانو 90 درجه

زانو سایلنت 87.5 درجه

 

زانو 90 درجه

زانو ساده 87.5 درجه

 

اتصالات خم :

اتصالات خم اتصالات تقریبا جدیدی هستند که برای کاهش گرفتگی در مسیر لوله ساخته شده اند. اتصالات خم دارای شیب ملایم هستند و باعث می شود مواد فاضلابی و آب همزمان با هم از اتصال عبور کنند.

اگر از اتصالات غیر خم استفاده کنیم در محل اتصال آب با سرعت زیاد حرکت می کند و مواد جامد فاضلاب  می ماند. مثلا در فاضلاب آشپزخانه آب حرکت می کند و چربی ها در ابتدای اتصال گیر می کنند و به مرور باعث گرفتگی فاضلاب می‌شوند

سیفون

سیفون قدیمی دارای زاییدگی سر کوپله پلیمرگلپایگان

 

سیفون فاضلاب اتصال با کیفیت
سیفون جدید بدون زاییدکی سر کوپله پلیمرگلپایگان

زاییدگی سر کوپلینگ

تصور اشتباهی که خیلی از افراد دارند این است که سر کوپله ای اتصال باید دارای زاییده باشد تا محکم تر شود. داستان زاییده سر اتصالات در این است که زمانی که کارخانه های تولید لوله و اتصالات قالب اتصالات پوشفیت را نداشته اند با درست کردن این زاییده ها روی سر کوپله اتصالات پی وی سی چسبی را به لوله پوشفیت تبدیل می کردند و قابلیت اضافه کردن اورینگ را به آن می داند.

اما بعد از این که شرکت هایی مثل پلیمرگلپایگان اتصالات استاندارد پوشفیت و چسبی را ساختند این زاییده اضافی که عملا کاربردی نداشت را حذف کردند.

روش تست کیفیت اتصالات

 

در این بخش چند روش معمول تست اتصالات فاضلاب را بررسی می کنیم

ایجاد برش : در این روش بخشی از یک اتصال به عنوان نمونه را برش می دهیم و هنگام برش دقت می کنیم که داخل اتصال یک رنگ و یک پارچه باشد. در صورت مشاهده سفید در اتصال نشان دهنده ی این است که از مواد نا مرغوب در اتصال استفاده شده است.

هنگام برش تا نهایت این کار اتصال نباید بشکند و اگر اتصال در وسط برش شکسته شود نشاندهنده عدم کیفیت اتصال است.

قرار دادن در گیره : اگر اتصال را در گیره قرار دهیم و گیره را به آرامی فشرده کنیم در اتصال باکیفیت نباید شکستگی ایجاد شود.

اتصال پرت کردن اتصال : به صورت استاندارد اتصال را از فاصله دو متری رها کنید. و بعد نگاه کنید که در اتصال ترک یا شکستگی ایجاد نشده باشد. اگر اتصال ترک و یا شکستگی نداشت یعنی اتصال با کیفیت است.

 

البته لازم به تذگر است که برای تشخیص کیفیت اتصالات فاضلابی حتما بیش از یک اتصال را تست کنید. گاهی استثا هم پیش می آید مثلا ممکن است یک شرکت با کیفیت یکی از اتصالاتش مشکل داشته باشد و یا این که یک شرکت بی کیفیت اتفاقی یک اتصال با کیفیت تولید کرده باشد.

 

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16487

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×