شکل ظاهر اتصالات فاضلابی به صورت مرتب در حال تغییر است. سال ها پیش بیشتر اتصال ها 90 درجه بود و بعد بیشتر از اتصال 45 درجه استفاده می شد و بعد از تغییرات زیاد در حال حاضر بیشتر از اتصالات خم استفاده می شود!

اما دلیل پیدایش اتصالات خم چه چیزی بود؟ کاربرد اتصالات خم چیست ؟  اگر به این سوالات فکر کرده اید با گوین پلیمر همراه باشید تا پاسخ آن را بررسی کنیم.

سیفون فاضلاب شهری

چرا استفاده از اتصالات 90 درجه در بسیاری از محل های فاضلاب منسوخ شد؟

زمانی که تازه لوله های فاضلاب پی وی سی روی کار آمده بود در بیشتر محل ها از اتصالات 90 درجه برای تغییر مسیر فاضلاب استفاده می شد.

استفاده از اتصال 90 درجه ( مثل زانو و سه راه 90 درجه ) باعث بروز دو مشکل بود.

اولین مشکل این بود که اگر اجسامی مانند خودکار وارد لوله ی فاضلاب می شد در محل اتصال نود درجه نمی توانست عبور کند و باعث گرفتگی لوله می شد.

دومین مشکل این بود که شیب و  سرعت آب در محل اتصال 90 درجه بسیار تند بود و باعث می شد در این محل ها آب سریع تر از مواد فاضلابی حرکت کند و چربی ها و سایر مواد فاضلابی در این قسمت بمانند و این نیز باعث ایجاد گرفتگی در مسیر فاضلاب می شد.

سه راه 90 درجه

جایگزین اتصالات 90 درجه اتصالات 45 درجه بود ولی آن هم درحال منسوخ شدن هستند!

برای اتصالات 90 درجه دو مشکل عنوان کردیم . مشکل اول عبور اجسام بلند بود که برای رفع این مشکل می توانیم بجای استفاده از یک اتصال 90 درجه از دو اتصال 45 درجه استفاده  کنیم.

اما مسئله دوم تندی شیب و سرعت حرکت آب در لوله فاضلاب بود که اگه چه با استفاده از دو اتصال 45 درجه می توانستیم وضعیت بهتری برای سرعت آب رقم بزنیم اما باز هم سرعت و تندی شیب زیاد است و مشکل ایجاد رسوب و گرفتگی لوله همجنان وجود دارد.

 

اتصالات خم جایگزین دو اتصال 45 درجه و در حال حاضر بهترین راه حل است!

برای کنترل سرعت آب و تندی شیب مسیر فاضلاب در محصل اتصالات از اتصالات خم ( مثل زانو خم  و  سه راه خم ) استفاده می کنیم.

اتصالات خم به شکلی قالب ریزی شده اند که زاویه آن ها 90 درجه است ولی دارای شیب ملایمی هستند و این باعث می شود چربی ها و مواد فاضلابی همراه با آب فاضلاب حرکت کند تا انتهای مسیر فاضلاب هیچ جا نماند.

سه راه 45 درجه

 

علت استفاده از اتصال خم را می توانیم در طبیعت نیز ببینیم. زمانی که دو رودخانه به صورت 90 درجه به هم تلاقی پیدا می کنند زمان برخورد آب دو رودخانه تصادف دو آب ایجاد می شود و آب رودخانه ای که حجم و فشار کمتری دارد برگشت می کند .

 

اما به مرور زمان برخورد آب دو رودخانه به هم باعث ایجاد خم در محل تلاقی می شود تا آب رودخانه دوم بدون برگشت و تصادف وارد  رودخانه اول شود.

 

علت استفاده از اتصالات خم

 

در لوله فاضلاب نیز چنین چیزی قابل مشاهده است و به همین علت شرکت های تولید کننده پیشتازی مثل پلیمرگلپایگان اقدام به تولید اتصالات خم کرده اند.

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16626

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×