در این مقاله قصد داریم به تعدادی از اصول لوله کشی فاضلاب بپردازیم که عدم رعایت آن باعث خرابی در سیستم فاضلاب می شود. پس با گوین پلیمر نمایندگی محصولات پلیمرگلپایگان در بندرعباس همراه باشید.

نحوه اتصال لوله و اتصالات

اگر لوله‌کشی فاضلاب را دیده باشید شاید با خودتان تصور کنید که کار زیاد سختی نیست. سر لوله را به چسب آغشته می کنیم و درون کوپله اتصال قرار می دهیم!

اما به این سادگی ها هم نیست. همین قرار دادن لوله درون اتصال اصولی دارد که اگر رعایت نشود سیستم فاضلاب بعد از مدتی دچار نشتی خواهد شد.

تمام اتصال ها بجز کوپله ( بوشن ) یک سر هم اندازه با لوله دارند و سر دیگر آن کوپله است. زمانی که میخواهیم مثلا یک زانو را به لوله متصل کنیم باید زانو را وارد لوله کنیم یا این که برعکس لوله را وارد سر کوپله زانو کنیم؟

جواب : بستگی به شیب مسیر فاضلاب دارد. همیشه لوله ای که به سمت خروجی فاضلاب می رود وارد سر کوپله اتصال می شود و اتصالی که به سمت خروجی فاضلاب می شود وارد لوله می شود.

در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید :

اصول لوله کشی فاضلاب
نحوه اتصال لوله و اتصالات فاضلابی

استفاده از چسب مناسب

یکی از مهم ترین مواردی که در لوله کشی فاضلاب اهمیت دارد استفاده از جسب استاندارد و مناسب است. یکی از بهترین چسب های موجود در بازار چسب وارداتی پلیمرگلپایگان است. این چسب اسپانیاییست و در شرکت پلیمرگلپایگان بسته بندی و توضیع می شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که چسب ها محصول فراری هستند و بعد از چند ماه چسب کاملا ناپدید می شود. چسبی خوب و قابل قبول است که بتواند لوله و اتصالات را بهم جوش دهد و بعد از تبخیر چسب لوله اتصال از هم جدا نشوند.

رعایت شیب در لوله کشی

اگر شیب بندی لوله فاضلاب درست نباشد عملا فاضلاب کشی ما کارایی نخواهد داشت. طبق اصول کلی شیب مناسب برای لوله 2 درصد است یعنی در هر یک متر لوله 2 سانتی متر باید شیب داشته باشد. شیب لوله نباید بسیار زیاد یا بیسار کم باشد.

شیب صحیح لوله فاضلاب

استفاده از بست مناسب

یکی دیگر از موارد مهم در لوله کشی فاضلاب، مخصوصا رمانی که از لوله کشی زیر سقفی استفاده می کنیم استفاده از بست مناسب است. هم باید کیفیت بست ها خوب باشد و هم این که در تعداد بست ها و فاصله آن ها از همدیگر باید دقت لازم را به عمل آورد. اگر از لوله pp استفاده می کنید باید تعداد زیادتری بست در فاصله نزدیکتر بهم استفاده کنید.

ولی اگر از لوله pvc-u استفاده می کنید می توانید از تعداد کمتری بست استفاده کنید.

همچنین در شرایط متفاوت می توانید از بست های pvc و بست های فلزی مختلفی استفااده کنید که پیشنهاد می کنیم برای مطالعه بیشتر در زمینه انتخاب بست به پست پیشنهادی زیر مراجعه کنید.

استفاده از لوله و اتصالات با کیفیت

بار ها به بهانه های مختلف به کیفیت لوله اشاره کرده ایم و از اهمیت آن صحبت کرده ایم. تعداد زیادی از افراد هستند که هنوز نمی دانند تفاوت لوله با کیفیت و کم کیفیت در چیست و استفاده از لوله کم کیفیت چه پیامد هایی دارد.

شاید تفاوت لوله با کیفیت با لوله معمولی زمانی فاحش می شود که ساختمان من بیشتر از یک طبقه باشد. اگر در یک جمله بخواهیم بگوییم اگر دوست ندارید در آینده مشکلات ناشی از گرفتگی فاضلاب را تحمل کنید و هر روز در دسر چاه بازکنی و تخلیه چاده نداشته باشید همین امروز از لوله با کیفیت استفاده کنید .


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16493

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×