منهول چیست؟

منهول یا به فارسی چاهک، اتصالی است که چند مسیر و یا شبکه را به هم متصل می کند. حتما شما هم در خیابان درب منهول فاضلاب یا منهول های دیگر را مشاهده کرده اید. این مکان ها جایی هستند که چند شبکه و مسیر مختلف به هم متصل شده اند و از یک مسیر خارج می شوند.  

منهول شهری

انواع منهول ها

خیلی ها وقتی در خیابان دریچه منهول را می ببینند تصور می کنند که این دریچه یک مسیر فاضلابی است. درحالی که منهول ها فقط کاربرد فاضلابی ندارند. منهول برق و مخابرات از جمله منهول هایی هستند که در کوچه و خیابان زیاد می بینیم. در گذشته منهول ها بیشتر به شکل بتنی و آجری بود ولی امروزه بیشتر از منهول های پلی اتیلن و پلاستیکی استفاده می شود.

منهول های فاضلاب ساختمانی

برای ساختمان های چند طبقه و ساختمان های دیگر نیز منهول های از جنس pvc وجود دارد که کاربرد فاضلابی دارد. این منهول ها دقیقا مشابه منهول های شهری چند خط فاضلاب را به در یک مسیر هدایت می کنند.

کاربردهای منهول

1.یکی شدن چند مسیر توسط منهول

یکی از اصلی ترین کاربردهای منهول ها یکی شدن چند خط است. برای منهول فاضلاب تصور کنید در یک محله چندین مسیر فاضلابی وجود دارد که از ساختمان های مختلف کشیده شده است . برای این که تمام این فاضلاب ها را به هم متصل کنیم و از طریق یک خط به سمت محل تصفیه هدایت کنیم از منهول استفاده می شود.

2.بازدید و بررسی ساده تر

یکی دیگر از قابلیت های مهم منهول ها داشتن دریجه بازدید است. از قسمت دریچه بازدید می توان مشکلات احتمالی را بازدید و حل کرد. همچنین برای رفع گرفتگی مسیر های فاضلاب شهری با دستگاه مکش از قسمت درچه بازدید منهول اقدامات صورت می گیرد.  

چرا در ساختمان از منهول استفاده می شود؟

اگر در حال ساخت ساختمان چند طبقه هستیم و قرار است فاضلاب تمام طبقات به خط فاضلاب شهری وارد شود باید از منهول استفاده کنیم. دلیل استفاده از منهول ها استفاده کمتر از لوله و صرفه‌جویی در هزینه است و به دلیل داشتن دریچه بازدید در صورتی که اشیای قیمتی مثل جواهرات وارد شبکه فاضلاب شوند می توان در قسمت منهول آن را خارج کنیم.  

منهول پلیمر گلپایگان

مشاهده منهول در فروشگاه گوین پلیمر نمایندگی پلیمرگلپایگان در هرمزگان

ارتفاع منهول های فاضلابی

منهول های ساختمانی به گونه ای طراحی شده است که امکان اضافه کردن لوله فاضلاب و افزایش ارتفاع آن وجود دارد. ارتفاع منهول معمولا تا کف زمین است و درب آن به گونه ای طراحی شده است که هنگاهم رد شدن اتوموبل های سنگین آسیبی نمی بیند.

توان تحمل فشار منهول ساختمانی

منهول های pvc و مانند سایر محصول های pvc در شرکت پلیمرگلپایگان به گونه ای ساخته شده است که علاوه بر توان تحمل فشار بالا دارای انعطافی نسبی است تا هنگام صوانحی مثل زلزله دچار شکستگی نشود.

قطر ورودی و خروجی

در منهول های پلیمر گلیایگان قطر خروجی از قطر های ورودی بزرگتر در نظر گرفته شده است تا تخلیه منهول سریع تر انجام شود. همچنین منهول ها در سایز های بزرگتر نیز طراحی شده اند که برای استفاده در حجم بالا می توان سایز های بزرگ تر آن را تهیه کرد.
لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16001

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×