در این مطلب قصد داریم شیرآلات اهرمی را با شیرآلات پیچی مقایسه کنیم و ببینیم چرا امروز بیشتر افراد ترجیح میدهند از شیرآلات اهرمی استفاده کنند. با گوین پلیمر همراه باشید تا این موضوع را بررسی کنیم.

داستان شیر آب

ابتدا شاید بد نباشد در مورد فلسفه شیر آب را با هم مرور کنیم. اینکه برای چه اسم شیر آب از واژه‌ شیر گرفته شده است؟ داستان های مختلفی در مورد نام گذاری شیر برروی شیرآب وجود دارد و ما از صحت داستان خبر نداریم.

شیر آب قدیمی

برخی می‌گویند که وقتی اولین نوع شیر آب وارد کشور شد سر آن شبیه به سر شیر بوده است و به همین دلیل نام شیر بر این وسیله مانده است. و گروه دیگر می گویند بر سر چاه های مجسمه ای از شیر نصب می شده و افراد وقتی میخواستند آب بردارند می گفتند که از سر شیر آب آورده‌ایم.

به هر صورت چیزی که میتوان از این داستان ها برداشت کرد این است که نام شیر از شیر جانوری گرفته شده است.

وظیفه ی شیر آب چیست ؟

بعد از اینکه آب لوله کشی در شهر ها و روستاها کشیده شد لازم بود تا وسیله ای باشد تا مصرف آب را کنترل کند. از این رو اولین شیر آب ساخته شد. این روزها استفاده از شیرآب انقدر به امر عادی تبدیل شده است که شاید هرگز به استفاده از آن توجه نکنیم.

شیر آب کار قطع و وصل کردن آب را بر عهده دارد. امروزه انواع مختلف شیر با ظاهر و کاربرد متفاوتی وجود دارد.

شیر پیچی

شیرهای پیچی

شیرهای پیچی اولین نوع شیرهای آب بود. این نوع شیر دارای مغزی است که سر آن واشر پلاستیکی وجود دارد. با چرخاندن شیر در جهت عقربه‌ی ساعت ( سمت راست ) باعث می‌شود که واشر پلاستیکی به ورودی شیر بچسبد و مانع از خروج آب شود.

معمولا بعد از مدتی استفاده واشر خراب می شود و باعث چکه کردن شیر آب می شود.

شیر آب پیچی

مشکلات شیر پیچی

شیر پیچی هنوز هم در بازار موجود است و در بعضی مکان ها استفاده می شود ولی به دلیل مشکلاتی که شیرهای پیچی دارند، به سرعت جای خود را به شیرهای اهرمی و گازی میدهند.

شیرهای پیچی به دلیل درگیری زیاد در هنگام باز و بسته شدن به سرعت دچار پارگی یا سایش واشر و چکه کردن می‌شود.

در زندگی مدرن امروزی باز و بسته کردن شیرهای پیچی کاری اذیت کننده تلقی می شود و در بسیاری از خانه ها افراد از شیر های سنسور دار و چشمی استفاده می کنند تا درگیر باز و بسته کردن شیر نباشند.

تنظیم کردن میزان گرمای آب در زمستان ها در شیر های پیچی سخت است زیرا شیر آب سرد و گرم دارای دستگیره های جدا هستند و هر بار بعد از بستن شیر آب در دفعات بعدی باید مجددا مدتی را صرف تنظیم کردن میزان گرمای آب کرد.

شیرهای اهرمی

شیرهای اهرمی نسل جدید‌تر شیرآلات ساختمانی هستند که به دلیل جایگزین شدن کارتریج به‌جای مغزی و یکی شدن دسته‌ی خروجی آب گرم و سرد توانست خیلی زود در منازل جا باز کند. این روز ها در ساختمان های جدید بیشتر شاهد استفاده از شیرهای اهرمی به جای شیرهای پیچی هستیم.

اما هنوز افرادی هستند که به دلیل مناسب تر بودن قیمت شیرهای پیچی و یا به دلیل کم بودن فشار آب در شیرهای اهرمی ترجیح می‌دهند از شیر های پیچی استفاده کنند.

در مطالب بعدی به مزیت و معایب استفاده از شیر های اهرمی خواهیم پرداخت .


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17219

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×