همواره برای کسانی که قصد ساخت منزل مسکونی یا تجاری و بازسازی سرویس بهداشتی خانه خود را دارند این سؤال مطرح می‌شود که توالت فرنگی بهتر است یا توالت تخت؟ خوب پاسخ‌های زیادی در مورد این پرسش مطرح می‌شود و در درجه اول باید به این مسئله اشاره کنیم که طرز استفاده از هرکدام آن‌ها نیز در مسئله حفظ سلامت عضله و بدن مؤثر است و نمی‌توانیم بگوییم که به این نتیجه رسیدیم که توالت فرنگی یا توالت تخت می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد و صددرصد در تمامی خانه‌ها و ساختمان‌های مسکونی باید از آن استفاده شود.

هر دوی این مدل‌ها مزایا و معایب منحصر به خود را دارند. البته شما باید مسائلی چون حفظ سلامتی، بهداشت، اعتقادات شخصی افراد در مورد نظافت شخصی و همین‌طور برای بسیاری این سؤال مطرح می‌شود که با استفاده کدام یک از این‌ها مشکلاتی مانند کمردرد، زانودرد، بواسیر، بیماری‌های پوستی و… به سراغ ما خواهد آمد.

مقایسه توالت فرنگی و توالت تخت

بررسی توالت تخت (ایرانی)

توالت تخت که به آن توالت ایرانی، شرقی یا آسیایی نیز گفته می‌شود از متداول‌ترین نمونه‌های موجود در بازار است که البته طریقه نصب آن معمولاً نسبت به مدل‌های جدیدتر آسان‌تر است. از یک سنگ بزرگ تشکیل شده که در نهایت یک سوراخ منتهی به چاه فاضلاب سرویس بهداشتی دارد. معمولاً متریال ساخت آن از چینی بوده و در طرح‌های خاص نیز موجود است. البته مدل‌های استنلس‌استیل نیز ساخته شده‌اند و در حال حاضر طراحی آن‌ها نسبت به نسل‌های گذشته ارگونومیک‌تر، استانداردتر و مناسب‌تر است. در واقع این تغییر در طراحی سبب آسان‌تر شدن نصب و استفاده از آن شده است.

همین‌طور مطالعه بفرمایید: انواع توالت فرنگی از نظر شکل ظاهر و کارایی کدام است؟

مزایای توالت ایرانی (تخت)

از جمله اصلی‌ترین مزایایی که توالت تخت یا ایرانی دارد می‌توان به: آسان‌تر شدن دفع در اثر ایجاد فشار بر روده بزرگ اشاره کرد. وقتی فرد به حالت نشسته قصد دفع دارد قطعاً روده‌ها بیشتر تحت‌فشار بوده و بخصوص برای کسانی که مشکلاتی نظیر IBS و سندروم روده تحریک‌پذیر یا یبوست دارند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. ضمن این که در این نوع از توالت‌ها هیچ برخوردی با سطوح صورت نمی‌پذیرد در نتیجه سلامتی انسان در خطر نخواهد بود.

از طرفی هزینه نصب و راه‌اندازی این توالت‌ها بسیار پایین‌تر است و در صورت استفاده برای کسانی که مشکلات خاص فیزیکی ندارند، فشار کمتری نیز به لگن وارد می‌شود. همین‌طور بر اساس علم اورولوژی حالت نشستن روی این توالت‌ها برای مثانه انسان و همین‌طور روده‌ها بهتر است؛ بنابراین برای تخلیه کلیه‌ها و روده هیچ نیازی به وارد آوردن فشار از سوی فرد نیست. اما در ادامه معایب توالت تخت یا ایرانی را بررسی می‌کنیم.

توالت ایرانی یا تخت

معایب توالت‌های آسیایی یا تخت

مطابق انتظار این توالت‌ها معایب خاص خود را نیز دارا هستند. در واقع نشستن روی این سنگ به‌راحتی نمونه‌های فرنگی نبوده و در نتیجه کسانی که درگیر مشکلات مفاصل، عضله، شکستگی بخش‌هایی از بدن یا زانو و پایین تنه هستند. بهتر است از نمونه‌های فرنگی استفاده کنند. از نظر پزشکان زنان و زایمان به‌هیچ‌عنوان خانم‌های باردار نباید از توالت تخت استفاده‌کننده که سبب بروز مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها می‌شود.

ضمن این که توالت ایرانی معمولاً نظافت سختی دارد و پاک‌سازی دریچه و خروجی آن نیز به همین راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. درصورتی‌که شخص درگیر آرتروز، واریس و درد مفصلی باشد نباید از این نمونه‌ها استفاده کند. برای افراد سالمند نیز معمولاً سخت است که روی این توالت‌ها بنشینند. اشخاص دارای معلولیت‌های جسمی نیز با این‌گونه توالت‌ها درگیر هستند.

بررسی انواع توالت فرنگی

تا چند دهه پیش خبری از توالت فرنگی در کشور نبود اما پس از مدتی شرکت‌های زیادی نیز در داخل کشور نسبت به ساخت آن اقدام نمودند. معمولاً خروجی آن در ساختمان‌ها و طبقات همکف به شکل S لاتین بوده و لوله‌کشی از زیر توالت به سمت زمین هدایت می‌شود. این توالت نیز در انواع یک‌تکه و دوتکه در بازار موجود است و جنس آن معمولاً از چینی است. البته یک دسته‌بندی دیگر نیز برای توالت فرنگی در نظر گرفته می‌شود که به دو نمونه دیواری و زمینی تقسیم می‌گردد. حال البته بسته به فرم کاسه مورداستفاده در آن نیز یک تقسیم‌بندی دیگر برای توالت‌های فرنگی در نظر گرفته می‌شود: کاسه گرد، نیمه کشیده و کشیده.

مزایا و معایب توالت‌های فرنگی

مزایا و معایب توالت فرنگی

قصد داریم مزایا و معایب توالت فرنگی را یک جا خدمت شما عزیزان عرض کنیم. از جمله اصلی‌ترین مزیت آن‌ها می‌توان به‌راحتی استفاده و حفظ سلامت مفاصل و عضلات اشاره کرد. برای خانم‌های باردار و افراد مسن و یا کودکان استفاده از این توالت‌ها آسان‌تر است. از طرفی نظافت آن ساده‌تر بوده و معمولاً از نظر آلودگی هوای محیط گزینه ایده‌آل‌تری است. در مقابل نشستن روی توالت فرنگی مشکلاتی را برای روده ایجاد کرده و گاهی سبب ایجاد بواسیر می‌شود. عموماً بهتر است که یک چهارپایه در کنار توالت فرنگی قرار داده شود تا کسانی که قد کوتاهی دارند در هنگام دفع با مشکل مواجه نشوند.

در انتخاب استفاده از هرکدام آن بستگی به سلیقه و نیاز شخص خواهد داشت و ما نمی‌توانیم یک مورد خاص را به‌عنوان بهترین برگزینیم.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16869

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×