پمپ آب خانگی چیست و چه وظیفه ای دارد؟

پمپ آب وسیله ای است که کمبود فشار آب را جبران می کند. به عبارت علمی تر پمپ آب وسیله ای است که با تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی باعث افزایش سرعت حرکت آب شده و در نتیجه آب با سرعت بیشتری در مسیر جریان پیدا می کند.

وظیفه پمپ آب افزایش فشار آب است به این معنی که اگر فشار آب ورودی ( سرعت جریان آب ) راضی کننده نیست با نصب پمپ این کاهش فشار جبران می شود.

گاهی اوقات پمپ ها قبل از مخزن آب قرار می گیرند و آب جاری شده را با فشار وارد مخزن میشود و بعضی اوقات پمپ را در جلوی مخزن آب قرار می دهند تا آب داخل مخزن با فشار وارد ساختمان شود.

پمپ معمولی
پمپ آب خانگی معمولی

پمپ آب چطور کار می کند؟

عملکردن پمپ آب خانگی به این صورت است که اگر بعد از روشن شدن پمپ سیم پیچ داخل پمپ باعث حرکت شافت داخل پمپ می‌شود و این امر باعث حرکت پروانه داخلی و پرتاب آب داخل پمپ به به سمت خروجی پمپ می شود.

داخل پمپ پروانه ای وجود دارد که علاوه بر مکش آب وظیفه پرتاب آب نیز بر عهده دارد.

اطراف پمپ به شکل سیلندر هست و در انتهای پمپ یک پره قرار دارد که با روشن شدن پمپ شروع به حرکت می کند و این سیستم باعث خنک شدن پمپ و طول عمر پمپ می شوند.

انواع پمپ آب مناسب برای خانه کدام اند؟

پمپ آب خانگی معمولی

این نوع پمپ برای افزایش فشار آب به صورت معمولی کار می کند. با چرخش شافت داخل پمپ پروانه داخلی به حرکت در می آید و آب وارد شده به پمپ با فشار از قسمت خروجی پمپ خارج می شود.

پمپ آب خانگی بشقابی

پمپ آب بشقابی در قسمت ورودی آب قدری بزرگتر است و پروانه بزرگتری از پمپ معمولی دارد. همین امر باعث افزایش فشار بیشتر آب می شود.

پمپ بشقابی

پمپ آب خانگی جتی

این پمپ برای افزایش فشار آب ساختار کمی متفاوت دارد. در پمپ جتی علاوه برا حرکت پروانه قسمتی تعبیه شده که باعث خروج هوا از پمپ و ایجاد خلاء می شود و همین امر باعث افزایش بیشتر فشار آب می شود.

پمپ جتی

در مطالب بعدی بیشتر درباره پمپ و نحوه انتخاب یک پمپ مناسب صحبت می کنیم.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16818

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×