ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب در دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و مدل‌های برقی و دستی دارند. به طور برای هر شغل یک سری ابزارآلات در نظر گرفته می‌شود که آن را در چک‌لیست قرار می‌دهند. برای لوله‌کشی آب گرم و سرد، انتخاب ابزار کاربردی و استاندارد و استفاده از لوله درجه یک، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوعات است که باید به آن توجه داشته باشید.

در ادامه ضمن معرفی ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب، با کاربرد آن‌ها نیز به‌اختصار آشنا خواهیم شد.

آشنایی با ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب

در این بخش، با مهم‌ترین تجهیزات، ابزارها و لوازمی آشنا می‌شویم که می‌توانند انتخاب اصلی هر فنی کار باشند.

کولیس

کولیس

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزارهایی که در لوله‌کشی به‌عنوان ابزار دقیق انتخاب می‌شود کولیس خواهد بود. با استفاده از کولیس می‌توانید اندازه‌گیری پارامترهای مختلف را انجام دهید. چرا که با این وسیله کاربردی می‌توان به‌سهولت هر قطر داخلی و خارجی را کنترل نمود. البته در مدل‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود به طبع در مورد کولیس‌های مخصوص لوله‌کشی، انتخاب مدلی برای سنجش دقیق عمق اهمیت زیادی دارد.

گیره‌های لوله

جهت انجام بسیاری از کارها از جمله بریدن لوله‌ها، حدیده کردن و رزوه به طبع انتخاب یک گیره لوله می‌تواند برای شما کاربردی و موجب سهولت هرچه‌تمام‌تر کارها شود. لازم به ذکر است که گیره‌های معمولی به‌هیچ‌عنوان مناسب این کار نیستند. می‌توانید از مدل‌های زنجیری، صحرایی و رومیزی استفاده کنید که قیمت آن‌ها با هم متفاوت است.

انواع آچار مخصوص لوله‌کشی

آچارهای مخصوص لوله‌کشی نیز از جمله مهم‌ترین ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب هستند که در مدل‌ها، اندازه‌ها و قطرهای متفاوت تولید می‌شوند. متریال این آچارها از فلز است و معمولاً یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد آن‌ها، امکان استفاده روی انواع لوله‌کشی فاضلاب بدون واردکردن آسیب‌دیدگی خواهد بود.

لوله بر برای لوله‌کشی فاضلاب

لوله بر برای لوله‌کشی فاضلاب

درصورتی‌که قصد برش لوله فاضلاب را دارید. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین پیش‌نیازهای شما، لوله برخواهد بود که با استفاده از آن می‌توانید لوله را در اندازه‌ای که می‌خواهید برش بزنید. لوله بر ها عملگر فوق‌العاده دقیقی دارند. وظیفه آن‌ها به برش و البته تمیزکاری در مرحله بعد ختم می‌شود و لوله بر ها در مدل‌های چدن، اره‌ای و گالوانیزه دسته‌بندی می‌شوند.

ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب: انواع حدیده

جهت دنده کردن در انواع سرلوله‌ها، ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب تحت انواع حدیده‌ها عرضه می‌شوند. در واقع حدیده باعث می‌شود که امکان اتصال لوله‌ها ایجاد شود. در مدل‌های تک پارچه، دو و چهار پارچه عرضه می‌شوند و هرچه تعداد پارچه آن بالاتر می‌رود قیمت نیز بیشتر می‌شود. فراتر از تمامی موارد ذکر شده، اگر مایل به استفاده در بحث لوله‌کشی فاضلاب هستید، حتماً به انتخاب دو نوع بسنده کنید.

برقو

در عملیات لوله‌کشی در فاضلاب و به‌عنوان ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب، می‌توانید از برقو استفاده کنید. برقوها در واقع برای برطرف‌کردن تیزی لوله‌ها و ازبین‌بردن زائده‌ها استفاده می‌شوند. می‌توانید پس از برش لوله از این ابزار کاربردی برای زانو زدن در کم‌ترین زمان ممکن استفاده کنید.

ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب: انبرهای قفلی لوله‌کشی

انبر قفلی از جمله ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب است که با استفاده از آن می‌توانید لوله‌های کیپ شده و سفت شده را در مدت‌زمان کوتاه‌تری باز کنید. اتصالات سفت همیشه در عملیات لوله‌کشی، چه لوله‌های پی‌وی‌سی و چه پولیکا، سخت و پیچیده هستند. انبر قفلی‌ها حتماً باید از مدل‌هایی باشند که کم‌تر به لوله‌ها آسیب وارد کنند. در واقع گیره روی این انبرها، می‌تواند باعث آسیب‌دیدن و له شدن لوله گردد.

روغن‌دان

البته روغن‌دان در لوله‌کشی صرفاً کاربرد ندارد. اما به‌هرحال یک ابزار فنی، کلیدی و مهم است و برای ازبین‌بردن اصطکاک مورداستفاده قرار می‌گیرد. روغن‌دان‌ها همین‌طور برای چفت کردن لوله‌هایی که در هم فرونمی‌روند می‌توانند یک پیش‌نیاز مهم باشند.

قلاویز لوله‌کشی

قلاویز لوله‌کشی

درصورتی‌که قطعات مختلف به‌منظور استفاده سوراخ‌کاری شوند، لازم است که سطح داخلی آن‌ها رزوه داشته باشد. برای این کار از قلاویز استفاده خواهد شد. قلاویز سبب می‌شود که داخل سوراخ‌ها به‌درستی باز شود و البته به‌خوبی تمیز شود. فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین موضوعات در مورد ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب، انتخاب نوع استاندارد آن‌ها است. چون در نهایت انتظار نمی‌رود که به لوله آسیب وارد شود و یا حتی فشار زیاد ابزارهایی مانند قلاویز، سبب ترک خوردن بافت لوله شود.

چون به‌هرحال جلوگیری از هزینه‌های اضافه امر مهم در لوله‌کشی فاضلاب است.

جمع‌بندی نهایی

ابزارهای لوله‌کشی فاضلاب البته گستره وسیعی را در برمی‌گیرند. اما در مورد مهم‌ترین، اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین‌ها صحبت کردیم که قیمت‌گذاری آن‌ها نیز به شکل‌های متفاوتی انجام خواهد شد. عموماً در بحث خرید ابزارهای فنی باید به سراغ محصولات تحت لیبل‌های اورجینال بروید. در غیر این صورت کیفیت کار شما فوق‌العاده پایین خواهد بود. درصورتی‌که این اتفاق مکرراً رخ دهد برای شما مسئولیتی توسط سازمان نظام‌مهندسی تعریف می‌شود.

منبع: گوین پلیمر


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17286

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×