ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه در گستره‌ای وسیع، در مدل‌های حرارتی، مکانیکی و برشی شناخته می‌شود و هرکدام یک نقش مهم و اساسی در نصب و اتصال این لوله‌ها به‌صورت پیوسته به هم دارند. درصورتی‌که مایل هستید در لوله‌کشی ساختمان خود از لوله سفید یا تک‌لایه استفاده کنید باید به‌خوبی با ابزارهای کاربردی و مهم در این حوزه آشنا شوید. رعایت استانداردهای صنایع ساختمانی و نظام‌مهندسی در نصب انواع لوله در ساختمان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. دقت کنید که انتخاب ابزار کار مناسب، نیمی از مسیر بهره‌وری شماست.

لوله سفید یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین متریال‌های موجود در بازار برای لوله‌کشی ساختمان است. البته عملیات برش و جاگذاری آن نیز باید بادقت زیادی انجام شود. در صورت هرگونه اشتباه، معمولاً این لوله خیلی سریع آسیب می‌بیند و در نهایت عدم استفاده از زانویی، سه‌راهی و تبدیل و رابط استاندارد می‌تواند موجب بروز مشکل شود. همواره نسبت به اتصالات در لوله‌ها و عملیات لوله‌کشی حساس باشید.

آشنایی با ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه

درصورتی‌که قصد ورود به حوزه و بازار کار لوله‌کشی را دارید باید با ابزارهایی که در این زمینه استفاده می‌شوند به‌خوبی آشنا شوید. پس از این که اولین پروژه خود را انجام دهید، نیاز به ابزارهایی پیدا می‌کنید که اکثر آن‌ها در ابعاد، مدل‌ها، ظرفیت‌ها و سری‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند. مبتنی بر این اصل، در خصوص مهم‌ترین ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه در ادامه صحبت می‌کنیم.

اتوی لوله‌کشی

اتوی لوله‌کشی

اتو یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین متریال‌های قابل‌استفاده برای گرم‌کردن لوله و حرارت‌دهی است. با استفاده این وسیله معمولاً می‌توانید نصب لوله‌ها را روی‌هم (مماس) انجام دهید و المنت این دستگاه باید استانداردترین و بهترین نوع باشد. در غیر این صورت دچار مشکلات عدیده‌ای در استفاده از پوشش روی لوله خواهید شد. می‌توانید لقمه متناسب با نیاز خود را روی دستگاه نصب‌کرده و سپس از آچار برای محکم کردن استفاده کنید. لقمه‌های بزرگ‌تر نیز در واسطه صفحه المنت انواع اتو نصب می‌شوند.

ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه  قیچی برش‌کاری لوله سفید

ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه : قیچی برش‌کاری لوله سفید

قیچی‌های برش‌کاری لوله که تحت مدل‌های قیچی پی‌وی‌سی شناخته می‌شوند در دسته‌بندی‌های مختلف عرضه می‌شوند و معمولاً می‌توانید به‌صورت عمودی و در نقطه‌ای که دقیق با استفاده از ابزارهای استاندارد اندازه‌گیری شده است، برش را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید. عمق جوشکاری را نیز با یک مداد مشخص نموده و سپس عملیات بعدی را انجام دهید.

حساسیت در کار لوله‌کشی بالا است. درصورتی‌که برش‌های شما سطح مدنظر را شامل نشود به طبع دچار مشکل می‌شوید و لازم است که مجدداً از لوله‌ای دیگر استفاده کنید. تیز بدن تیغه‌های برش لوله هم اصل مهمی است که در بحث خرید ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه باید به آن دقت کنید.

سشوارهای صنعتی مخصوص لوله سفید

سشوارهای صنعتی مخصوص لوله سفید

سشوارهای صنعتی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین دستگاه‌ها هستند که طیف حرارتی دمایی بین 500 تا 700 درجه سانتی‌گراد را تولید می‌کنند و معمولاً از دو بخش مهم المنت و موتور ساخته شده‌اند. معمولاً سشوارهای صنعتی امکان تنظیم دما را به شما می‌دهند و می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن با کم‌ترین آسیب و کاهش کیفیت متریال، از آن برای حرارت‌دهی به انواع لوله سفید استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که حتی اگر 5 درجه حرارت بیشتر به برخی لوله‌ها وارد کند، می‌توانید سبب بروز مشکلات عدیده شود.

 لوله برهای تلسکوپی

ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه : لوله برهای تلسکوپی

لوله برهای تلسکوپی یکی از مهم‌ترین گستره‌ها در دسته‌بندی ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه هستند. می‌توانند لوله‌هایی از ضخامت 6 تا 35 میلیمتر را به‌راحتی برش داده و سپس حتی از آن برای برش لوله مسی نیز استفاده کرد. درهرحال در مورد این مدل از ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه یکی از مهم‌ترین نکات این است که همه چیز خیلی تمیز انجام می‌شود. دقت کار فوق‌العاده بالا، اصلی اساسی، کلیدی و حائز اهمیت است که هیچ‌گاه نباید آن را فراموش کنید.

اره آهن بر

یکی از مهم‌ترین، دم‌دستی‌ترین و کلیدی‌ترین‌ها در بین ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه، انواع اره‌های آهن بر هستند که هم در مدل‌های ریزدانه و هم معمولی قابل تهیه هستند. ضمن این که می‌توانید اتصالات لوله را به‌راحتی برای استفاده در حوزه‌های مختلف برش دهید. فراموش نکنید که حتی می‌توانید تیغه اره را از جای خود درآورده و از آن به‌صورت جداگانه و یا روی یک دستگاه دیگر استفاده کنید.

نتیجه‌گیری نهایی

لازم است که علاوه بر موضوع بررسی ابزارهای لوله‌کشی تک‌لایه، کمی در مورد نکات مهم لوله‌کشی ساختمان صحبت کنیم. لازم است که برای خم کردن این نوع لوله‌ها حتماً از سشوارهای صنعتی استفاده شود. لوله‌ها و اتصالات پلی‌پروپیلنی نباید روی شعله آتش قرار بگیرند. از این روش برای گرم‌کردن آن‌ها خودداری کنید که کیفیت لوله کاهش می‌یابد و اصلاً گاهی قابل‌استفاده نخواهد بود.

در بحث سیم‌کشی ساختمان، مراقب باشید که در لوله‌کشی و مسیرهای شریان آب، تداخلی ایجاد نکنید. در غیر این صورت سبب ایجاد خسارات جبران‌ناپذیری شده و ایمنی خانه را زیر سوال می‌برید.

منب: گوین پلیمر


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17292

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×