در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که لوله کشی آب با لوله پنج لایه نسبت به لوله کشی آب با لوله تک لایه چه مزیت و چه معایبی دارد!

با گوین پلیمر همراه باشید تا به این پاسخ این سوال پرتکرار ساختمان ساز ها بپردازیم.

لوله پنج لایه چیست ؟

لوله پنج لایه نوعی از لوله آب است که از جنس آن از آلومینیو ساخته شده است. این لوله ی  آلومنیومی از داخل و بیرون با دو لایه چسب و دو لایه پلیمر پوشیده شده است و به همین دلیل نام این لوله لوی پنح لایه می‌باشد.

در تصویر زیر می‌توانید لایه های مختلف این لوله پنج لایه را مشاهده کنید.

لوله پنج لایه

لوله تک لایه چیست؟

نوعی از لوله آب است که با مواد پلیمری که به اختصار pp  میگویند تولید شده است. این لوله جایگزین مناسبی برای لوله های فلزی بود و هم اکنون بیشترین مصرف ساختمانی را دارد.

 

مزایای لوله پنج لایه نسبت به لوله تک لایه ؟

سرعت لوله کشی در لوله پنج لایه نسبت به لوله تک لایه بیشتر است.

لوله های پنج لایه به دلیل داشتن انعطاف بالا برای تغییر مسیر لوله نیاز به اتصالی مثل زانو ندارد. این امر باعث شده است که هنگام لوله کشی با لوله پنج لایه در کف ساختمان نیازی به اتصال پیدا نکنیم و باعث میشود که اتصالات زیر مصالح ساختمانی ( مثل کاشی و سیمان ) قرار نگیرد.

اکثر مشکلات لوله کشی در محل اتصال لوله ها رخ می‌دهد و هنگام استفاده از لوله پنج لایه اگر مشکلی به وجود آمده باشد نیاز به تخریب مصالح نیست.

مزیت دیگر لوله پنج لایه این است که این لوله به دلیل دارا بودن دو لایه پلیمری و یک لایه آلومینیومی زد جلبک می باشد. اگر در محل هایی که نور آفتاب مستقیم یا غیر مستقیم وجود داشته باشد در لوله جلبک رشد نمی‌کند.

لوله پنج لایه تحمل گرما بیشتری دارد.

اگر بخواهید در لوله کشی از کلکتور استفاده کنید چه برای شومینه و گرمایش ساختمان و چه برای لوله کشی آب کلکتوری استفاده از لوله پنج لایه بسیار بهتر و راحت تر از لوله تک لایه می باشد.

افت فشار در لوله ی پنج لایه بسیار کمتر از لوله تک لایه است.

 

لوله و اتصالات پنج لایه

مزایای لوله تک لایه نسبت به لوله پنج لایه ؟

در حال حاضر لوله تک لایه بیشترین کاربرد لوله ساختمانی را دارد. علت های مختلفی وجود دارد که افراد زیادی لوله تک لایه را به لوله پنج لایه ترجیح دهند.

لوله تک لایه دارای قیمت مناسب تری است. اتصالات برنجی لوله پنج لایه میتواند هزینه ای به مراتب بیشتر از لوله تک لایه داشته باشد.

لوله تک لایه توسط جوش به اتصالات متصل میشود و احتمال نشتی در قسمت جوش بسیار پایین است . ولی لوله پنج لایه برای آب بندی از اورینگ استفاده می‌کند که اگر اورینگ سدمه دیده باشد احتمال نشتی بیشتر میشود.

لوله تک لایه محکم تر از لوله پنج لایه است. به همین دلیل هنگام وارد شدن فشار لوله حالت نمیگیرد. ولی ولوله پنج لایه دارای لایه آلومینیومی هست که با فشار له میشود.

اگر از لوله کشی روکار استفاده می‌کنید لوله تک لایه شکلی منظم و زیباتر نسبت به لوله پنج لایه دارد.

 

لوله و اتصالات پروپلین

لوله پنج لایه بهتر است یا تک لایه؟

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد. هر دو لوله دارای مزایا و معایبی هستند. به صورت کلی شاید اینطور بتوان پاسخ داد که اگر در حال ساخت ساختمان هستید و از نظر هزینه مشکلی ندارید شاید لوله کشی توکار پنج لایه گزینه مناسب تری از لوله تک لایه باشد.

ولی لوله تک لایه نیز در بسیاری از ساختمان ها چه به صورت توکار و چه به صورت روکار استفاده میشود و تا سال ها مشکل خاصی برای ساختمان پیش نمی‌آید.

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16468

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×