آبیاری قطره‌ای در کشاورزی یکی از روش‌های محبوب و متداول هم به جهت بهینه‌سازی مصرف آب و هم‌افزایش بهره‌وری است. هدف شما از ایجاد سیستم آبرسانی بهبود وضعیت رشد گیاهان و البته تغذیه آن‌ها است. اما درصورتی‌که بتوانید این کار را با بهره‌وری دوبرابر انجام دهید به طبع به نفع شما خواهد بود. در ادامه بیشتر در مورد مزیت‌ها، امتیازات و مفادی که در این روش وجود دارد صحبت می‌کنیم که شاید شما را متقاعد سازد تا از آبیاری قطره‌ای استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آبیاری قطره‌ای در کشاورزی

مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت آبیاری قطره‌ای در کشاورزی

البته که آبیاری قطره‌ای معایب خاص خود را نیز دارد. اما همیشه چیره شدن این مزیت‌ها و تعداد بیشتر آن‌ها، موضوعی است که مدام در بحث مهندسی کشاورزی مطرح می‌شود. به طبع این روش آبیاری امتیازات بیشتری دارد و قطعاً باید از آن برای انجام عملیات انتقال سیالات استفاده شود.

بهبود راندمان کلی

به‌جای این که آب با فشار زیاد به گیاهان تزریق شده و بدتر از آن، موجب هدررفت شود، به طبع استفاده از روش‌هایی مانند آبیاری قطره‌ای گزینه‌ای منطقی است. از جمله روش‌هایی که در آبیاری سنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد می‌توان به غرق آب کردن اشاره کرد. در این نوع آبیاری تبخیر به‌صورت سطحی انجام شده و حتی زمانی که آب را منتقل می‌کنید مقدار کم‌تری به گیاه می‌رسد. نفوذ آب به مناطق بدون گیاه نیز سبب افزایش هزینه بی‌دلیل و در نهایت آبرسانی بی‌رویه و ایجاد آفت نیز در اثر روش‌های قدیمی به وجود می‌آید. درصورتی‌که این مشکلات در روش انتقال آب قطره‌ای در کشاورزی حذف شده‌اند.

عدم رشد علف‌های هرز و اضافه

یکی دیگر از موضوعات مهم در دنیای کشاورزی که باید تاحدامکان از آن جلوگیری شود عدم رشد علف‌های هرز خواهد بود. در این روش به دلیل این که مسیر آبیاری نشده و حجم آب خیلی بالا نیست، کشاورزی با بهره‌وری بیشتری انجام شده و احتمال رشد علف در اطراف هم بسیار پایین است. رشد علف‌های هرز می‌تواند سبب بروز مشکلات جدی شود.

صرفه‌جویی در انرژی و زمان

تصور کنید که هر بار قصد آبیاری بافت کشاورزی را دارید. برای این کار باید از لوله‌کشی‌ها، پمپ‌های خاص و سیستم‌های قدرت استفاده کنید. درصورتی‌که در روش آبیاری قطره‌ای در باغات این مشکلات به طور کامل حذف شده و شما به‌مراتب هزینه کم‌تری را بابت آب، دستگاه‌های برقی و… پرداخت می‌کنید.

بهترشدن رشد و رویش

درصورتی‌که شما از روش انتقال جریان آب قطره‌‌ای استفاده کنید به‌خاطر این که نشر تدریجی آب انجام می‌شود تراکم خاک بالا نرفته و در مقابل ظرفیت نفوذ خاک نیز بهتر می‌شود. زمانی که نرخ نفوذ خاک بالا می‌رود، اکسیژن بیشتری به ریشه گیاه می‌رسد و در نتیجه عملکرد جوانه‌زنی در گیاهان زودتر رخ می‌دهد.

امکان استفاده بهتر از کود و مواد آلی

فراوانی آب در جریان محیط کشاورزی نه‌تنها موجب بهبود رشد گیاهان نمی‌شود، حتی تمامی کودها و مواد آلی و کمپوستی که شما استفاده کرده‌اید را شسته و می‌برد. این موضوع در مورد کشاورزی در محیط‌هایی که پر از آفت هستند بسیار جدی خواهد بود. در نتیجه حتماً به این مسئله توجه داشته باشید که آبیاری قطره‌ای در کشاورزی بهترین روش برای افزایش بهره‌وری جریان‌های کوددهی است.

چرا آبیاری قطره ای بهتر است؟

جمع‌بندی نهایی مبحث آبیاری قطره‌ای در کشاورزی

آبیاری بر پایه قطره در کشاورزی در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین و بهترین روش‌های انتقال سیالات و آب تمیز به مزارع و مراتع است. درصورتی‌که با استفاده این روش آبیاری را انجام دهید، می‌توانید از آب‌های بازیافتی بهره‌برداری نموده و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنید. از طرفی رشد و عملکرد محصول کشاورزی در آبیاری قطره‌ای نیز تا 70 درصد بهتر است.

اگرچه نوع سیستم لوله کشی نیز در این روش باید با دقت فوق‌العاده بالایی انتخاب شود. انتخاب پمپ آب هم در این حوزه بسیار مهم و کلیدی است.

منبع: گوین پلیمر


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17318

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×