سیفون فاضلاب چیست ؟

سیفون فاضلاب یا گلوشتری یک نوع اتصال فاضلابی است که معمولا در محل های ابتدای و ورودی فاضلاب نصب می شود و علت استفاده از سیفون جلو گیری از ورود بوی نامطبوع فاضلاب به درون محیط می باشد.

سیفون فاضلاب

عملکرد سیفون

سیفون‌ها طوری طراحی می‌شوند که بعد از هر استفاده مقداری آب در آن می ماند. آب مانده در سیفون در حدی است که جلوی عبور هوا را می گیرد و همین دلیل ساده باعث می‌شود بوی فاضلاب به داخل محیط زندگی وارد نشود و  ما در منازل و محیط های دیگر بوی نامطبوع فاضلاب را استشمام نکنیم.

عملکرد سیفون فاضلاب

 

در تصویر بالا فلش‌ها  بوی نامطبوع را نشان می دهد که به دلیل پر از آب بودن سیفون، بوی نامطبوع از ورودی سیفون وارد محیط نمی‌شود.

 

فایده های استفاده از سیفون فاضلابی

همانطور که گفتیم کار اصلی سیفون جلوگیری از بوی نامطبوع به درون محیط است. ولی سیفون مزایای دیگر هم دارد! احتمالا برای شما یا افراد دور و برتان پیش آماده است که اشیای مثل طلا و جواهر و یا گوشی موبایل به درون توالت یا ضرف شویی افتاده باشد. در صورت وجود سیفون احتمال بیرون آوردن این اشیا بیشتر میشود.

سیفون به دلیل ساختاری که دارد برای خارج شدن مواد فاضلابی از آن نیاز به حجم زیادتر آب دارد و در صورت بروز مشکلاتی مثل افتادن اشیا درون فاضلاب می توانید قبل از کشیدن فلاشتانک اقدام به بیرون آوردن این اشیا کنید.

چرا بعضی ها مخالف استفاده از سیفون هستند؟

در بازار لوله فروشی با افراد زیادی برخود داشتیم که به شدت با استفاده از سیفون مخالف هستند و متقاعد کردنشان برای استفاده از سیفون فاضلاب بسیار سخت است! این افراد معمولا تجربه های ناخوشایندی از استفاده ی گلوشتری در مسیر فاضلاب دارند ولی آیا واقعا استفاده کردن از سیفون مشکلاتی هم ایجاد می کند؟

پاسخ مثبت است. بله استفاده از سیفون مشکلاتی نیز به همراه دارد.

اگر شما بجای سیفون از زانو استفاده کنید احتمال گرفتگی فاضلاب بسیار کمتر میشود. چون شکل سیفون به گونه ای است که نسبت به زانو مواد فاضلابی سخت تر درون آن حرکت می کند.

و همچنین به دلیل جمع شدن آب درون سیفون احتمال ایجاد رسوب در مسیر فاضلاب در این قسمت بسیار بیشتر می‌شود و این نیز عامل دیگری برای گرفتگی لوله است.

دلیل افرادی که نسبت به استفاده از سیفون فاضلاب مقاومت نشان می دهند موضوع گرفتگی لوله است.

نکته مهم این است که فواید سیفون از مضرات آن بیشتر است و ما ترجیح می دهیم که بین احتمال چندبار گرفتگی در چند سال آینده و استشمام هر روز بوی ناخوشایند فاضلاب گزینه اول یعنی احتمال گرفتگی را انتخاب کنیم.

 

انواع سیفون

انوع مختلفی از سیفون ها وجود دارد که محل کاربردهای آن مختلف است. سیفون پایه دار برای محل هایی که لوله کف کشیده می شود و سیفون بدون پایه برای لوله کشی فاضلاب زیر سقفی کاربرد دارد.

سیفون فاضلاب شهری در محل ورود فاضلاب خانه به فاضلاب شهری نصب میشود و مانع از ورود بوی فاضلاب به درون منزل می شود.

تصویر برخی از انواع سیفون های فاضلاب مختلف را می توانید در زیر ببیند که هرکدام کارایی خاصی دارند. این تصاویر مربوط به محصولات پلیمرگلپایگان است

سیفون فاضلاب

 

 

سیفون ظرفشویی نیز وسیله ای هست که از ورود بوی نامطبوع فاضلاب آشپزخانه جلوگیری می‌کند و محل نصب آن زیر سینک ظرفشویی می‌باشد.

 

نکته جالبی که وجود دارد خیلی ها به فلاش‌تانک توالت نیز سیفون می گویند. بنظر شما علتش چیست؟

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=15716

گوین پلیمر

2 دیدگاه در “علت استفاده از سیفون در لوله کشی فاضلاب چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×