در این مطلب به روش های تست سیستم فاضلاب ساختمانی می پردازیم و خواهیم فهمید که برای تست فاضلاب یک ساختمان چه اصول و قواعدی وجود دارد.

چرا باید سیستم فاضلاب را تست کنیم؟

شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چه لزومی دارد که سیستم فاضلاب تست شود؟ جواب آن واضح است ! همیشه احتمالا خطای انسانی وجود دارد.

مشاهده شده است که حرفه ای ترین و با تجربه ترین افراد در لوله کشی هم گاهی یادشان می رود یک اتصال را با چسب به اتصال دیگری متصل کنند و بعد از تست متوجه این فراموشی می شوند.

گاهی اوقات هم ممکن است اتصال یا لوله دچار ترک بسیار نازکی باشد که به صورت عادی قابل مشاهده نیست که بعد از تست ما متوجه آن خواهیم شد.

 

لوله فاضلاب

 

چطور سیستم فاضلاب را تست می کنیم؟

برای تست فاضلاب روش های مختلفی وجود دارد. از تست قبل از لوله کشی برای آگاهی از کیفیت لوله و اتصالات تا تست بعد از پایان کار که تست تحت فشار و تست معمولی لوله فاضلاب است.

برای تست تحت فشار ابتدا باید خروجی های فاضلاب را با استفاده از استاپر مسدود کنیم. سپس ( اگر ساختمان بیشتر از دو طبقه است ) از طبقه دوم شروع می کنیم به پر کردن لوله فاضلاب با آب معمولی .

استاپر

بعد از این که دو طبقه پر شد تمام لوله ها و اتصالات را بازدید می کنیم . معمولا عملیات تست سریع انجام می شود و بعد از تست سیستم فاضلاب فورا آب را از لوله ها خارج می کنیم چرا که فشار وارد شده سیستم فاضلاب ممکن است باعث بروز مشکل در آینده شود.

تست سیستم فاضلاب چه اصولی دارد؟

تست سیستم فاضلاب دارای اصول و قواعدی است. اگر لوله ای که استفاده می کنیم نیمه قوی باشد تست بیشتر از دو طبقه کار اصولی نیست و احتمال شکستن لوله و اتصالات وجود دارد.

مثلا اگر ساختمان ما شش طبقه باشد باید به صورت دو طبقه دو طبقه تست شود.

اگر از لوله های ضعیف و غیر استادندار برای لوله کشی ساختمان استفاده کرده اید ( که به هیچ عنوان توصیه نمی شود ) به هیچ عنوان برای تست از روش تحت فشار استفاده نکنید زیرا باعث شکستگی لوله و اتصالات می شود و هزینه سنگینی را محتمل می شوید.

برای تست لوله های ضعیف آب را در هر طبقه باز کنید تا در لوله جاری شود و سپس به بررسی تمام لوله و اتصالات بپردازید و ببینید آیا جایی نشتی دارد یا خیر.

لوله فاضلاب به صورت عادی هرگز تحت فشار قرار نمی گیرد زیرا وظیفه سیستم فاضلاب این است که فاضلاب را در لحظه استفاده سریع به خروجی فاضلاب هدایت کند. سوال :

 

چرا باید لوله فاضلاب تحت فشار تست شود؟

علت تست تحت فشار سیستم فاضلاب این است که بعد از این که لوله تحت فشار مشکلی نداشت ما مطمئن می شویم که تا سال ها برای سیستم فاضلاب اتفاقی رخ نمی دهد و با خیال آسوده از فاضلاب استفاده می کنیم.

دلیل دوم هم این است که سیستم فاضلاب درست است که در حالت عادی تحت فشار نیست اما اگر لوله درچار گرفتگی شود ممکن است فشار لوله افزایش پیدا کند و ما این شرایط را در تست سیستم فاضلاب بررسی می کنیم.

آیا فاضلاب ساختمان های ویلایی نیاز به تست دارد؟

معمولا فاضلاب ساختمان های ویلایی را به صورت تحت فشار تست نمی کنیم زیرا لوله ساختمان ویلایی معمولا زیر زمین است و فشار آب در لوله باعث اتفاق خاصی نمی شود.

در فاضلاب ساختمان های ویلایی باید توجه داشته باشیم که اتصال و لوله دچار مشکل شکستگی و نشتی نباشد چرا که ممکن است در سال های بعد باعث نمناک شدن زمین و نشست کردن دیوار های ساختمان شود.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16526

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×