یکی از ناخوشایند ترین مشکلات خانگی گرفتگی لوله فاضلاب است. خیلی ها حاضرند برای رفع گیر فاضلاب هزینه های زیادی پرداخت کنند چون واقعا رفع گیر فاضلاب برای خیلی ها کاری ناخوشایند است.

در این مطلب با علت گرفتگی فاضلاب و نحوه رفع آن آشنا می شود

چرا لوله فاضلاب گیر می کند؟

زمانی که شی بزرگ خارجی مانع حرکت فاضلاب درون لوله شود، باعث می شود فاضلاب پشت سر هم جمع شده و از سیفون ها به درون منزل برگردد به این حالت می گوییم گرفتگی لوله فاضلاب رخ داده است.

علت های زیادی می تواند باعث گیر افتادگی فاضلاب شود. از رسوب گرفتن لوله فاضلاب تا نفوذ ریشه درخت به داخل لوله و یا حتی شیب بندی اشتباه هنگام لوله کشی می تواند علت گیر کردن لوله باشد.

یکی از دلایل گیر لوله هم می تواند استفاده از لوله غیر استاندارد باشد.

مطالعه کنید

تشخیص کیفیت لوله فاضلاب

 

 

وقتی لوله فاضلاب گیر می کند چکار باید انجام دهیم؟

بعد از این اتفاق معمولا اولین کار زنگ زدن به چاه باز کن نیست. چون هزینه آن ها معمولا زیاد هست و در وهله اول به صرفه نیست بخواهیم برای هر گیر ساده ای متخصص خبر کنیم.

ابتدا باید تشخیص دهیم که علت گیر چیست: اگه لوله کشی ساختمان تازه هست احتمالا علت گیز افتادن یک شی خارجی مثل اسباب بازی یا چیزی شبیه این هست.

اگر علت گیر کردن ججم زیاد فاضلاب باشد مثلا بعد از شستن قابلمه پر از برنج در سنک فاضلاب اشپز خانه گیر کند یا اتفاق مشابه ی در توالت رخ دهد معمولا استفاده از اسید یا چنته برای رفع گیر مناسب است.

اسید لوله باز کن برای رفع گیر فاضلاب
مابع لوله بازکن

 

گاهی هم استفاده از تلنبه های دستی چاه بازکن می تواند کار را راه بیندازد. تلنبه ها انواع مختلفی دارند و آب پشت گرفتگی فاضلاب را به همراه هوای داخل تلنبه با قدرت بیشتر وارد مسیر فاضلاب می کند و درصورتی که گرفتگی خیلی زیاد نباشد رفع می شود.

تلنبه چاه باز کن
تلنبه چاه بازکن دستی

استفاده از سیخ یا سیم مفتول نیز برای رفع گرفتگی لوله فاضلاب ناشی از اجسام نرم کاربرد دارد. ولی اگر جسم سخت مثل آهن با سنگ درون لوله باشد روش های دیگری باید امتحان شود.

پمپ هوا و فنر دو وسیله برای رفع گیر شدید

دو راه کار مناسب برای رفع گیر های سخت می تواند استفاده از پمپ هوا یا فنر زن باشد. این کار تقریبا تخصصی هست و بهتر است در این جور مواقع با افراد خبره در این کار تماس بگیرید آن ها هم ابزار دارند و هم تخصص.

بیشتر وقت ها استفاده از پمپ برای زمانی هست که جسم سخت داخل لوله باشد و پمپ هوا باعث هدایت آن جسم به چاه فاضلاب یا لوله خط اصلی می شود.

فنر زنی هم بیشتر برای زمانی است که جچم اجسام نرم درون لوله فاضلاب مثل پسمانده غذا بسیار زیاد است.

 

چکار کنیم که لوله فاضلاب خانه دچار گرفتگی نشود

مهمترین کاری که می توانید انجام دهید برای این که لوله های فاضلاب گیر نکنند استفاده از لوله با کیفیت هست.

ولی در صورتی که لوله کشی انجام شده کار های دگیر نیز هست که باعث می شود کمتر دچار گیر فاضلاب باشید.

استفاده از از فاضلاب بسیار مهم است. آب درون لوله فاضلاب هرچه بیشتر گردش داشته باشد دیر تر فاضلا گیر می کند و هرچه آب در سیفون ها مدت طولانی باقی بمان یا بخار شود احتمال رسوب زدن لوله و اتصالات زیاد می شود.

گاهی از آب جوش برای شستن فاضلاب استفاده کنید. آب جوش می تواند بسیاری از ذرات چسبیده به لوله که در آینده منجر به گرفتگی فاضلاب می شود را از لوله جدا کند.

اگر جسم سخت یا فلزی درون لوله فاضلاب افتاد بجای ریختن آب پشت آن ، آن را از لوله خارج کنید. این کار را می توانید با کردن دو پلاستیک در دست یا با استفاده از چوب و سیخ انجام دهید.

تخلیه چاه چیست و چکار می کند؟

اگر فاضلاب شما مستقیما به چاه فاضلاب وارد میشود گاهی پس زدن فاضلاب ناشی از گیر لوله نیست و نشان دهنده پر شدن چاه فاضلاب است که در این صورت می توانید با تماس با تخلیه چاه ها اقدام به خالی کردن چاه کنید.

تخلیه چاه خودرو حامل مخذنی بزرگ هست که به کمک موتور مکنده چاه فاضلاب را خالی می کند.

تغویض لوله کشی فرسوده و قدیمی

و در نهایت اگر می بینید با وجود اقدامات بالا باز هم بعد از هر چند روز گرفتی دوباره شروع می شود و این برایتان به یک معضل تبدیل شده است بهتر است به فکر تعویض لوله کشی فاضلاب ساختمان خود شوید و با استفاده از یک لوله با کیفیت مانند لوله فاضلاب پلیمر گلپایگان برای سال ها مسئله را حل کنید.

 

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=15640

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×