شاید درباره صرفه‌جویی در مصرف آب اولین  جمله‌ای که به ذهنمون میاد این باشه :“جنگ بعدی جنگ بر سر آب است ”

شاید این جمله قدیمی شده باشه ولی صرفه جویی در مصرف آب هرگز قدیمی نمیشه.

آیا تا به حال با قطعی آب مواجه شده اید؟ آیا بدون وجود آب می تونیم یک زندگی آسوده داشته باشیم؟ زندگی بدون آب ممکن نیست و حتی برای چند ساعت قطعی آب در ساختمان می تونه خاطرات بدی رو برای ما رقم بزنه.

توی این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که با انجام چه رفتار هایی سهم خودمان رو در صرفه جویی در مصرف آب ادا کنیم.

 

فرهنگ مصرف آب

اولین چیزی که به ما کمک می کنه که در مصرف آب صرفه جویی کنیم داشتن فرهنگ عمومی برای مصرف صحیح است. متاسفانه به دلیل این که ما انسان‌ها کمتر دور اندیشی می‌کنیم تا زمانی که به قطعی آب برخورد نکردیم ، کم بود آب رو جدی نمی‌گیریم.

دوش گرفتن چند ساعته ، شستن خودرو با شلنگ و پر کردن آب استخرهای بزرگ با آب لوله کشی شهری چند مورد از رایج ترین مصداف های عدم صرفه‌جویی در مصرف آب باشه.

شاید بهتر باشه اول از خودمان شروع کنیم و پیش قدم در صرفه جویی در مصرف آب باشیم و بعد به کودکانمون یاد بدیم.

 

آموزش مصرف بهینه آب به کودکان

فرهنگ مصرف کودکان

به کودکان یاد بدیم که در مصرف آب صرفه جویی کنند و شیر باز آب را رها نکنند. در صورتی که رفتار اشتباهی درباره مصرف آب از کودکان سر زد به آن ها تذکر دهیم و اگر رفتار درستی در این مورد انجام دادند آن ها را مورد تشویق و تقدیر قرار دهیم.

و یادمون باشه که کودکان بیشتر از این که به حرف ما گوش کنن به رفتار ما نگاه می‌کنن پس اول خودمون باید درست مصرف کنیم.

توجیهات را کنار بگذاریم

این که ما پول قبض آب رو پرداخت می‌کنیم دلیل نمیشه که به هر میزان که دلمون می‌خواهد و توان مالی داریم می تونیم مصرف کنیم.

این تصور اشتباهه که فکر کنیم با پرداخت پول قبض ما پول آب رو پرداخت می‌کنیم بلکه ما فقط پول خدمات آب رسانی از منابع آب تا منزلمون رو با یارانه‌های زیاد پرداخت می‌کنیم.

آب بها نداره! اگه زمانی آب قطع بشه اون وقت هست که می فهمیم یک لیتر آب واقعا ارزان نیست.

 

کاهش مصرف آب

مشکلات  تصفیه آب دریاها

تصفیه آب عملیاتی پرهزینه است. اصطحلاک دسنگاه‌های تصفیه آب بسیار زیاده و گاهی برای کم کردن اصطحلاک دستگاه‌ها، شرکت های تصفیه آب از مواد شیمیایی برای کاهش اصطحلاک دستگاه‌ها استفاده می کنند و آب اسیدی میشه.

این موضوع رو از اونجایی گفتیم که برخی ها تصور می کنند با تصفیه شدن آب دریاها دیگه نیازی به صرفه جویی و درست مصرف کردن آب نیست.

 

استفاده از شیرهای اهرمی یا چشمی

امروزه در گشورهای پیشرفته برای کاهش مصرف آب از شیرهای استفاده می‌شه که مصرف آب را تا حد زیادی کم می کنه. بهترین نوع این شیرها شیر چشمی است که سنسور داره و زمانی که در حال استفاده از شیر هستیم آب جاری می شه و به محض این که دستمان رو از رو به روی شیر کنار می‌بریم آب قطع می‌شه.

شیر چشمی از نظر هزینه گزانتر از شیر های معمولی هست به همین علت ممکنه بسیاری از افراد نتونن اون روی توی خونه هاشون استفاده کنند. اما انتظار میره که درامکان پر رفت و آمد و پرمصرف مصل مساجد و ایستگاه های مترو از این نوع شیر ها استفاده بشه.

 

شیر آب اهرمی

 

برای ساختمان بهتره برای کاهش مصرف آب از شیر های اهرمی استفاده بشه. شیر اهرمی سریع تر باز و بسته می‌شه و احتمال فراموش کردن بستن شیر رو هم کم می کنه.

از طرف دیگه تنظیم میزان آب سرد و گرم زمان استفاده از شیر اهرمی کمتر هست و همه ی اینها باعث میشه که مصرف آب کاهش پیدا کنه.

 

راه کارهای زیاد دیگری درباره کاهش مصرف آب وجود داره که در مطالب بعدی به اون می پردازیم.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16635

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×