داستان انشعابگیر

تصور کنید بعد از اتمام کار فاضلاب یک ساختمان چند طبقه، ناگهان نقشه لوله کشی فاضلاب تغییر می‌کند و قرار می‌شود یک سرویس بهداشتی به هر واحد اضافه شود. قطعا در این مورد لازم است که یک انشعاب از لوله اصلی فاضلاب برای هرکدام از واحد ها بگیریم.

یک راه گرفتن انشعاب استفاده از سه راه است ولی همیشه استفاده از سه راه مقدور نیست. مثلا اگر قصد گرفتن انشعاب از داکت یک ساختمان را داشته باشیم که فضای کمی هم دارد معمولا نصب سه‌راه ساده به یک فرایند دشوار تبدیل می‌شود.

برای حل این موضوع از وسیله ای به نام انشعاب گیر استفاده می‌کنیم. در ادامه همراه با گوین پلیمر باشید تا بررسی کنیم انشعاب گیر چیست و چه کاربردی دارد.

انشعابگیر چیست؟

نوعی اتصال فاضلابی است که بسیار شبیه به سه‌راه فاضلابی می‌باشد. این اتصال بیشتر کاربرد تعمیری دارد و کار آن گرفتن یک انشعاب فاضلاب از مسیری است که قبلا کار شده. تفاوت ظاهر انشعابگیر با سه‌راه را میتوان اینگونه بیان کرد که در واقع انشعابگیر سه راهی است که قسمت پشت آن برش خورده باشد.

انشعابگیر

 

انواع انشعابگیر کدامند؟

بسته به زاویه انشعابی که قرار هست بگیریم انشعابگیرهای مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن میتوان به انشعابگیر 45 درجه و همینطور 90 درجه اشاره کرد.

انواع انشعابگیر

 

چرا از انشعابگیر استفاده می کنم؟

همانطور که اشاره شد انشعابگیر برای گرفتن یک انشعاب از انشعابگیر استفاده می‌شود. میتوانیم اینطور بگوییم که هرجا که نیاز به انشعاب جدید داشته باشیم و به هر دلیلی نتوانیم از سه راه استفاده کنیم مجبوریم از انشعابگیر استفاده کنیم. دلیل استفاده از انشعابگیر راحتی و سرعت کار است. در گذشته برخی از لوله کش ها با برش سه راه به صورت دستی انشعابگیر درست می‌کردند و باوجود این که کاری استاندارد نبود ولی در بیشتر مواقع کار را راه می‌انداخت.

نصب انشعابگیر به چه شکل است؟

برای نصب انشعابگیر باید به وسیله گردبر سایر مناسب یک برش در وسط لوله‌ای که می‌خواهیم از آن انشعابگیریم ایجاد کنیم. سپس اطراف برش و تمام جاهایی که لوله انشعابگیر با لوله تماس دارد را با چسب pvc آغشته می‌کنیم. بعد از آن انشعابگیر را به لوله وصل میکنیم و منتظر می‌شویم تا بین لوله و انشعابگیر جوش سرد ایجاد شود.

آیا انشغابگیر نشتی ندارد؟

انشعابگیر های استادندارد دارای زاییده‌ی هستند که در قسمت برش داده شده لوله وارد می‌شود و باعث میشود از نشتی های احتمالی جلوگیری شود. ولی باید دقت داشته باشیم که هنگام استفاده از انشعابگیر حتما از چسب های استاندارد مثل چسب پلیمرگلپیگان استفاده کنیم که احتمال نشتی به صفر برسد.

 

بهتر است از انشعابگیر استفاده کنم یا سه راه؟

قطعا در جاهایی که امکان استفاده از سه راه وجود دارد باید از سه راه استفاده کنیم. ریسک استفاده از سه راه بسیار کمتر است. ولی در مواقعی که امکان استفاده از سه راه وجود ندارد از انشعابگیر استفاده می‎کنیم. استفاده از انشعابگیر بسیار سریع تر از استفاده از سه راه هست ولی باید دقت داشته باشیم که انشعابگیر به جای سراه استفاده نشود بلکه درجایی که از سه راه نمیتواینم استفاده کنیم از انشعابگیر استفاده کنیم.

لازم به یادآوری است که به دلیل وجود برش پشت انشعابگیر و همچینین روی لوله قرار گرفتن آن قدرت تحمل بار انشعابگیر از سه راه کمتر است. استفاده از انشعابگیر  در لوله کشی فاضلاب زیر سقفی باید با دقت بیشتری همراه باشد.

تصاویر مربوط به محصولات پلیمرگلپایگان است


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16026

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×