اگر شیب بندی رعایت نشود!

گاهی دلیل مشکلات فاضلابی ناشی از عدم رعایت اصول شیب بندی در لوله فاضلاب است.

اگرچه وجود یک سیستم فاضلاب صحیح و اصولی باعث آرامش خیال ما در خانه و محل کار می‌شود، عدم وجود یک سیستم فاضلاب درست دردسر غیر قابل تحمل دارد. حتی تصور مشکلات ناشی از فاضلاب ساختمان برای بسیاری از ما یک کابووس وحشتناک است .

یکی از اصلی ترین مشکلات بزرگ فاضلاب زمانی رخ می‌دهد که لوله کش اصول شیب بندی را رعایت نکند. در صورتی که لوله و اتصالات شیب مناسبی نداشته باشند استفاده از بهترین لوله های فاضلابی مثل پیلمرگلپایگان نیز نمیتواند کار خاصی انجام دهد.

امیدوارم با توضیحات کوتاهی که در بالا به آن اشاره کردم توانسته باشم اهمیت اصول شیب بندی در فاضلاب را به شما بازگو کنم.

شیب بندی در لوله فاضلاب چیست؟

زمانی که یک لوله افقی کشیده می‎شود درصورتی که شیب نداشته باشد ( یا شیب آن صفر باشد) مواد داخل آن حرکت نمی‌کند.

شیب بندی لوله فاضلاب

در لوله کشی فاضلاب لوله کش، لوله های افقی را در شیب مناسب تنظیم میکند که آب و مواد فاضلابی با سرعت و به طور همزمان از لوله خارج شود و وارد شبکه فاضلاب یا چاه فاضلاب شود.

 

شیب بندی فاضلاب چه اصولی دارد؟

شیب مناسب در لوله کشی فاضلاب عددی بین 1 تا 2.5 درصد است که مناسب ترین شیب لوله حدود 2 درصد می باشد.

شیب 2 درصد یعنی اگر طول لوله فاضلاب ما یک متر باشد ( 100 سانتی متر)، ارتفاع سر لوله 2 سانتی متر بالا تر از ارتفاع انتهای لوله باشد.

 

شیب صحیح لوله فاضلاب

زمانی فضا اعمال شیب 2 درصد وجود ندارد

در شرایطی که امکان اعمال شیب دو درصد لوله ها وجود ندارد مثل لوله های زیر سقفی که سقف ساختمان کوتاه است مثلا در زیر زمین و… در این شرایط میتوانیم شیب را تا یک درصد کاهش دهیم.

ولی کمتر از یک درصد از استاندارد شیب بندی خارج است و باعث می‌شود که آب و مواد فاضلاب در لوله به کندی حرکت کند و گاهی حرکت نکند و باعث مسدود شدن فاضلاب شود.

 

 

اگر شیب را بیشتر از 2 درصد در نظر بگیریم چه اتفاقی می افتد؟

تصور اشتباهی که بسیاری از افراد تازه کار نسبت به لوله کشی فاضلاب دارند این است که هرچه شیب بیشتر باشد لوله زودتر تخلیه میشود!

در واقعیت زمانی که شیب لوله فاضلاب زیاد باشد آب داخل فاضلاب به سرعت تخلیه می‌شود ولی مواد جامد فاضلابی درون لوله می‌ماند و باعث مسدود شدن لوله خواهد شد.

شیب تند لوله

چطور شیب لوله را اندازه بگیریم؟

لوله کش های ماهر و حتی گاهی تازه کار ها می‌توانند به صورت چشمی و بدون استفاده از تراز و شابلون شیب تقریبی لوله را تعیین کنند.

اما اصول اندازه گیری شیب لوله به نحو دیگریست! یکی از موارد استفاده که می‌توان با آن شیب لوله را اندازه گیری کرد استفاده از شابلون و تراز است.

شابلون دارای یک سطح صاف با شیب 0 درصد و سطح دیگری شیب دار با شیب 2 درصد میباشد. زمانی که شابلون را روی لوله قرار می‌دهیم و تراز را روی شابلون قرار میدهیم باید حباب تراز در وسط قرار گرفته باشد.

در این صورت شیب لوله درست است.

 

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16475

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×