به‌هیچ‌عنوان خطرات آبگرم کن در یک فضای آپارتمانی و ویلایی را دست‌کم نگیرید. بسیار این اتفاق رخ‌داده است که به دلیل نصب اشتباه سیستم‌های گرمایشی مشکلات و خطرات زیادی در یک محیط ایجاد شده و در نهایت با یک انفجار مهیب روبرو بودیم. البته که نصب درست آب‌گرم‌کن شرط مهمی است. اما در مقابل عده‌ای نیز در هنگام خرید یک آب‌گرم‌کن توجهی به برندها و یا کیفیت ساخت آن‌ها نمی‌کنند و در نتیجه با مشکلات زیادی در آینده مواجه می‌شوند. مواردی چون نیاز به سرویس و همین‌طور تعویض قطعات که واقعاً طاقت‌فرسا است.

آب‌گرم‌کن‌هایی که در بازار ایران یافت می‌شوند یا ایستاده و یا دیواری هستند. مکانیزم کارکرد آن‌ها با هم متفاوت بوده و گاهی به دلیل یک نشتی کوچک ممکن است دچار مشکل در عملکرد شود. معمولاً پیشنهاد می‌شود که آب‌گرم‌کن‌ها در فضاهای بسته و محدود نصب نشوند. رخت‌کن، فضای حمام بدترین موقعیت برای نصب آب‌گرم‌کن است و خطرات آبگرم کن چندبرابر می‌شود.

به‌طورکلی در هنگام راه‌اندازی آب‌گرم‌کن باید به سه مسئله دقت داشته باشید: نوع، مارک و برند آب‌گرم‌کن، محل نصب و در نهایت نحوه نگه‌داری و جلوگیری از بروز خطرات آبگرم کن. علاوه بر آن به سرویس دوره‌ای این دستگاه گازی بپردازید.

همواره باید خطرات آبگرم کن را در خانه و محل کار جدی گرفت.

اشتباهات رایج در نصب آب گرم کن (نکات ایمنی نصب آب گرم کن)

نکات کلیدی و مهم حین نصب آب‌گرم‌کن

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم اگر می‌خواهید از خطرات آبگرم کن بکاهید به‌هیچ‌عنوان آن را در فضای بسته و محیطی با اکسیژن کم نصب نکنید. این کار باعث می‌شود که علاوه بر گازگرفتگی، آتش‌سوزی نیز رخ بدهد. معمولاً وقتی خانواده قصد رفتن به مسافرت دارند، تمامی گازها و انشعاب‌ها را بسته و چک می‌کنند، به‌جز انشعاب گاز مربوط به آب‌گرم‌کن؛ بخصوص در مدل‌های دیواری ممکن است باتوجه‌به افزایش دما و مشکل در دماسنج و ترموستات، دستگاه دچار سرریز شدن شود.

همین‌طور اگر قصد ندارید مدت زمانی طولانی از آب‌گرم‌کن استفاده کنید حتماً شیر اصلی گاز آن را ببندید و شمعک را نیز خاموش نمایید. از طرفی لازم است که دودکش مورداستفاده برای آب‌گرم‌کن گازی با دیگر دستگاه‌ها مشترک نباشد. مسئله این است که هرکدام از سیستم‌هایی که به‌وسیله گاز کار می‌کنند نیاز به یک خروجی مجزا خواهند داشت.

خطرات آبگرم کن گازی که لوله و دودکش مجزا نداشته باشد چندبرابر است. از طرفی یک اشتباه رایج دیگر نصب آب‌گرم‌کن با استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت و شلنگ‌های غیراستاندارد است. حتماً این موارد را هم خودتان و هم با سرویس‌کار چک کنید.

اشتباهات رایج حین انتخاب محل نصب آب‌گرم‌کن

اشتباهات رایج حین انتخاب محل نصب آب‌گرم‌کن

به‌طورکلی پیشنهاد می‌شود، اگر می‌خواهید از خطرات آبگرم کن بکاهید، آن را در این فضاها نصب نکنید:

  • فضاهای بسته که راهی برای تهویه وجود ندارد. (تولید گاز مونوکسید کربن و خطرات آبگرم کن)
  • قراردادن آب‌گرم‌کن دیواری در بالای فر یا گاز خوراک‌پز
  • نصب یک آب‌گرم‌کن برای دو واحد مسکونی مجزا
  • استفاده از آب‌گرم‌کن در داخل حمام و فضاهای کوچک
  • نصب آب‌گرم‌کن در انباری، رخت‌کن و توالت
  • نصب در فضاهایی که امکان وزش باد و برودت وجود دارد.

لازم است به جهت جلوگیری از بروز خطرات آبگرم کن، آن را بافاصله 120 تا 140 سانتی‌متری دیوار عمودی نصب کنید. همین‌طور این دستگاه باید با دیگر لوازم برقی و تولید گرما نیز فاصله‌ای حدوداً نیم متری داشته باشد. ضمن این که اگر در مجاورت محل نصب آب‌گرم‌کن کابینت یا دیواری قرار داشت لازم است که فاصله 10 الی 15 سانتی‌متری رعایت گردد.

در ادامه به یاد داشته باشید که حتماً لوازم و قطعات موردنیاز برای نصب و راه‌اندازی اولیه آب‌گرم‌کن را از یک مرکز معتبر تهیه کنید. اگر آب‌گرم‌کن قبلاً استفاده شده است حتماً به‌خوبی لوله‌ها و اتصالات آن را بررسی کنید تا دچار نشتی نشود. به‌هیچ‌عنوان آب‌گرم‌کن را در بالکن‌هایی که ممکن است در معرض باد، یخ‌زدگی و سرما باشد نصب نفرمایید این کار علاوه بر آسیب‌های فیزیکی که به آب‌گرم‌کن می‌زند می‌تواند سبب آتش‌سوزی شود.

خطرات آبگرم کن در محیط باز و باد شدید چند برابر می‌شود.

مهم‌ترین نکات ایمنی حین نصب آب‌گرم‌کن و جلوگیری از خطرات آبگرم کن

معمولاً استفاده از دودکش‌های H شکل پیشنهاد می‌شود و همین‌طور برای بستن شیر گاز و اتصالات نیز لازم است که از بست مخصوص و استاندارد استفاده شود. در بسیاری از نشتی‌ها و خطرات آبگرم کن که سبب آتش‌سوزی شده فشار ورودی گاز مناسب نبوده و یا این که نصاب از گاورنر گاز استفاده نکرده است. این دستگاه برای کنترل سوخت مورداستفاده قرار می‌گیرد. همین‌طور اگر آب‌گرم‌کن شما از گاز مایع استفاده می‌کند لازم است که حتماً از رگلاتور استفاده فرمایید.

خطرات آبگرم کن

بررسی خطرات آبگرم کن در محیط خانه

به طور دوره‌ای و به جهت جلوگیری از بروز خطرات آبگرم کن، شلنگ گاز را با کف و صابون بررسی نمایید درصورتی‌که متوجه بوی گاز شدید، پنجره‌ها را بازکرده، سیستم برق خانه را قطع کنید و سپس نصب به رفع مشکل اقدام فرمایید. به‌هیچ‌عنوان از شعله برای تشخیص نشتی استفاده نکنید. ضمن این که در فصل زمستان به ورودی‌های آب دقت داشته باشید. هیچ وسیله‌ای را روی آب‌گرم‌کن قرار ندهید و به جهت تعویض هر قطعه حتماً به نمایندگی خدمات پس از فروش مجاز و معتبر مراجعه کنید. متأسفانه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و خطرات آبگرم کن‌های خانگی همان قطعات تعویضی است که گاهی توسط برندهای نامعتبر طراحی و تولید و حتی به قیمت مدل‌های اصلی به فروش می‌رسند.

خطرات آبگرم کن صرفا محدود به انتشار دی‌اکسید کربن نمی شود.

گاهی شما برای تقویت فشار آب نیاز به خرید پمپ آب خانگی خواهید داشت.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16878

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×