شاید تصور کنید که لوله گالوانیزه دیگر مانند سابق کاربرد ندارد و یا اینکه تا چند سال آینده استفاده از این نوع خاص لوله از بین می‌رود.

با گوین پلیمر همراه باشید تا لوله کاربرد گالوانیزه را بررسی کنیم.

لوله گالوانیزه چیست ؟

لوله‌ی گالوانیزه یکی از قدیمی ترین مدل لوله آهنی است. درواقع گالوانیزه به لوله ای گفته می شود از جنس آهن که با روکش روی پوشیده شده باشد.

دلیل این که لوله آهنی را گالوانیزه می کننده این است که از اکسید شدن لوله ( زنگ زدن لوله ) جلوگیری شود.

چند روش اتصال در لوله گالوانیزه وجود دارد؟

اتصالات پیچی ( دنده ای)

اتصالات پیچی یا دنده ای به گونه ای است که لوله درون اتصال پیچ می شود. برای آب بندی کردن این نوع اتصال باید از نوار تفلن استفاده کنیم.

اتصالات جوشی

نوع اتصال جوشی همانطور که از نام آن پیداست با استفاده از الکترود جوشکاری لوله و اتصال به هم وصل و آب بندی می شوند. این نوع لوله کشی بیشتر برای لوله گاز کاربرد دارد.

اتصالات فلنجی لوله گالوانیزه

نوع دیگر اتصال لوله های گالوانیزه استفاده از فلنج است. این نوع اتصال معمولا برای کارهای صنعتی و کشاورزی استفاده می شود و برای لوله کشی ساختمانی کاربرد چندانی ندارد.

کاربرد لوله گالوانیزه کجاست؟

بر خلاف تصور همچنان لوله گالوانیزه یکی از انواع پرکاربرد لوله و اتصالات است. درست است که کاربرد لوله گالوانیزه در آب و فاضلاب کم شده است ولی همچنان در کارهای صنعی از لوله گالوانیزه استفاده می شود.

کابرد لوله گالوانیزه در بخش ساختمانی بیشتر برای لوله آتشنانی ساختمان چند طبقه قرار کاربرد دارد.

ولی در بخش صنعتی لوله های گالوانیزه به دلیل اسحکام بالا برای انتقال آب ، نفت و گاز کاربرد فراوانی دارد.

مزیت لوله های گالوانیزه چیست ؟

استحکام و عمر طولانی لوله گالوانیزه دلیل اصلی استفاده از این لوله است. این نوع لوله در نور مستقیم آفتاب مقاومت بالایی دارد و سال ها بدون مشکل وظیفه خود را انجام می هد.

در حالی که ایراد اصلی استفاده از لوله های پلاستکی عدم مقاومت در برابر نور آفتاب است.

معایب لوله گاوانیزه

مشکلی که باعث شد لوله گالوانیزه کابرد کمتری در لوله کشی ساختمان پیدا کند سختی کار با آن بود. برش لوله ی گالوانیزه و همچین حدیده کردن آن نیازمند دستگاه بزرگ است و همچنین زمان طولانی را از لوله کش می گیرد.

مشکل بعدی لوله کشی با لوله گالوانیزه این است که لوله گالوانیزه در داخل دیوار یا زیر زمین دوام لازم را ندرد و بعد از چند وقت به شدت اکسید می شود.

خلاصه

استفاده از لوله گالوانیزه در این روزها بیشتر شکل صنعتی به خودش گرفته و جز برای موارد معدودی مثل استفاده از آن برای لوله کشی آتشنشانی کاربرد زیادی در ساختمان ندارد.

البته به این معنی نیست که لوله گالوانیزه از لوله کشی ساختمان حذف می شود و بلکه معنی آن این است که بیشتر فضای ساختمان از لوله کشی پلاستکی استفاده می شود و بخش کوچکی از آن به لوله گالوانیزه اختصاص دارد.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16799

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×