باتوجه‌به استفاده مداوم و مکرر از لوله‌های پنج لایه در ساختمان‌ها و تأسیسات عمرانی، لازم است که با ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه آشنا شوید تا بتوانید کار کلی و پروژه‌های لوله‌کشی را بهتر انجام دهید. استفاده از محصولات باکیفیت و بهره‌گیری از ابزارآلات استاندارد در نهایت باعث می‌شود که خطرات جبران‌ناپذیر بهره‌گیری و بهره‌برداری از لوله‌ها کم‌تر شود. ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه می‌توانند در صورت انتخاب اشتباه موجب آسیب‌دیدن لوله شوند. در نتیجه باید در مقابل کیفیت آن‌ها حساس باشید و بادقت بیشتری انتخاب کنید.

در نصب لوله‌های پنج لایه عموماً از یک سری دستگاه‌های خاص استفاده می‌شود و درصورتی‌که قصد انجام این کار به‌صورت استاندارد را دارید. در ادامه به بررسی ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه می‌پردازیم.

مهم‌ترین ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه

اگر می‌خواهید به‌صورت اجمالی و خلاصه‌وار در این مورد اطلاعات کسب کنید. باید به محصولاتی مانند دستگاه پرس استاندارد، کالیبراتور، خم کن دستی، فنر و قیچی برش استاندارد اشاره کنیم. اما به‌هرحال ترجیح می‌دهیم در مورد هرکدام از آن‌ها توضیح دهیم.

قیچی برش لوله پنج لایه

قیچی برش لوله پنج لایه

قیچی‌های برش به جهت تکه‌تکه کردن و قطعه کردن لوله‌های تک‌لایه و پنج لایه مورداستفاده قرار می‌گیرند. معمولاً ساختار آن‌ها از تیغه فولادی بوده و دسته از جنس آلومینیوم و گاهی استیل و پلاستیک خواهد بود. قیچی برش در حال حاضر برای بریدن سایزهای پایین می‌تواند یک انتخاب عالی و استاندارد باشد. درصورتی‌که قصد انجام این کار را دارید. می‌توانید دهانه قیچی را بر حسب اینچ لوله بازکرده و سپس لوله درون فک قیچی قرار گرفته و سپس به‌آرامی بسته شود.

از طرفی تیغه بالایی بر سطح لوله مماس می‌گردد. پس از این که قرارگیری به‌صورت دقیق و مماس انجام شد، لازم است که عملیات برش انجام شود. البته مراقب انگشتان خود باشید.

دستگاه پرس لوله

دستگاه پرس لوله

در معرفی ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه، به دستگاه پرس اشاره خواهیم کرد که عملیات پرس را در کم‌ترین زمان ممکن و حتی در برخی سری‌ها در 3 ثانیه انجام می‌دهد. دستگاه پرس عموماً دارای چندین فک استاندارد و هماهنگ با لوله‌های مختلف است. دهانه آن نیز سه برآمدگی دارد که بر روی حلقه استیل نشسته و سبب می‌شود که لوله دقیقاً در محل خودش پرسش شود.

از طرفی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در اجرای سیستم لوله‌کشی این است که مرحله پرس چند لوله به‌صورت درست و توسط یک تکنسین حرفه‌ای انجام گردد. درصورتی‌که فکر می‌کنید این کار به‌صورت استاندارد انجام نمی‌شود از آن جلوگیری کنید. چون در نهایت و حتی در کوتاه‌ترین مدت‌زمان، باز هم نیاز به باز کردن اتصالات و چک کردن آن‌ها خواهید داشت.

ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه کالیبراتور

ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه: کالیبراتور

از کالیبراتور ها زمانی استفاده می‌شود که لوله برش داده شده و ممکن است مقطع از حالت دایره خارج شده و ساختار نرمال خود را از دست دهد. گوشه‌دار شدن، تیز شدن و بیضی شدن لوله‌ها در ساختمان‌ها یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مشکلاتی است که باید نسبت به آن حساس باشید. کالیبراتور باعث می‌شود که سطح لوله گرد شه و اتصال بهتر انجام گردد.

همین‌طور کالیبراتور روی لبه انواع لوله‌ها و اتصال‌ها یک پخ 45 درجه و نیمه عمود ایجاد خواهد کرد. در این صورت شما می‌توانید لوله را به‌صورت استاندارد در داخل اتصال بعدی فروبرد. دقت کنید که از کالیبراتورهای سه پره برای سایزهای 16، 20 و 25 استفاده شده و در سایزهای بزرگ‌تر نیز می‌توان به سراغ مدل‌های خاص رفت.

فنر لوله

فنر لوله

یکی دیگر از ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه فنرهای لوله هستند که در مدل‌های مختلف در بازار عرضه می‌شوند و می‌توان با استفاده از آن اتصالات را به‌خوبی چک کرد. البته این فنرها معایب خاص خود را هم دارند. چون به‌هرحال گاهی ممکن است در حین استفاده، خودشان به لوله گیر کنند. در فواصل بیش از 8 متر، به‌هیچ‌عنوان استفاده از فنر لوله پیشنهاد نمی‌شود. البته ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه همه در همان ابتدای نصب استفاده می‌شوند. اما فنرهای لوله حتی برای بعد از لوله‌کشی و کنترل مشکلات نیز کاربرد دارند.

نتیجه‌گیری نهایی

لوله 5 لایه مزایا و معایب خاص خود را دارد، اما به‌هرحال یکی از پراستفاده‌ترین محصولات بازار است. مقاومت در مقابل نفوذ هوا، مقاومت در برابر حرارت و دما، ساختار مستحکم در برابر انواع مواد شیمایی، اسیدی و بازی از جمله کلیدی‌ترین، اصلی‌ترین و مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت لوله 5 لایه خواهد بود. در نتیجه زیاد استفاده می‌شود و لازم است که لوله‌کشی به‌درستی و بر اساس این محصول انجام گردد.

ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه تعداد زیادی ندارند. اما به‌هرحال استفاده از آن‌ها تحت مدل استاندارد مهم خواهد بود. دقت کنید که در بحث لوله‌کشی پنج لایه یکی از مهم‌ترین مباحث عدم آسیب به متریال خواهد بود. در نتیجه حتماً نسبت به این مسئله حساس باشید و فراموش نکنید که پیچش به وجود آمده در لوله‌ها، له شدن و خارج‌شدن از حالت دایره‌ای، در نهایت مشکلی است که شاید در حین برش گریبان شما را بگیرد.

منبع: گوین پلیمر


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17277

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×