لوله های آب ساختمان در سال های گذشته از نظر نوع متریال تغییرات بنیادینی کرده اند. از لوله های سفالی به لوله های فلزی رسیدیم و از لوله های فلزی به لوله های پلمیری. هر کدام این لوله‌ها در کنار مزیت های بیسار، مشکلات خاص خودشان را نیز داشتند. لوله های فلزی سنگین بودن و در محل مرطوب اکسید می شدند ولی مقاومت بالایی در برابر گرما داشتند. لوله های پلیمری سبک بودند و سرعت کار را افزایش داده اند ولی برای بیرون از ساختمان زیاد مناسب نبودند.

آشنایی با ابزارآلات لوله‌کشی پنج لایه

بعد از تولید لوله های پنج لایه مزیتهای لوله فلزی و لوله پلیمری با هم ترکیب شد و دیگر خبری از لوله کشی سخت و یا مقاومت کم در لوله ساختمان نبود. البته این به معنی بی نقص بودن لوله های پنج لایه نیست اما منصفانه نگاه کنیم لوله های پنج لایه در حال حاضر یکی از بهترین انتخاب ها برای لوله کشی ساختمان است.

لوله پنج لایه چیست؟

لوله ی پنچ لایه نوعی لوله آلومینویومی است که به واسطه دو لایه چسب از درون و بیرون به دو لایه پلیمر متصل شده است. به همین دلیل به این نوع لوله، لوله‌ی پنج لایه می‌گویند.

لوله پنج لایه

از لوله پنج لایه کجا استفاده می شود؟

از لوله پنج لایه می توان برای هر نوع لوله‌کشی آب و در هر کجای ساختمان که نیازمند لوله آب است استفاده کرد. از جمله داخل یا بیرون ساختمان. برای لوله سرد یا گرم و یا شوفاژ و گرمایش از کف.

لوله پنج لایه به دلیل فلزی بودن سطح داخلی در مقابل گرما و نور خورشید مقاومت خوبی دارد ولی باید توجه داشت این لوله از جنس آلومینیوم است و در صورت فشار زیاد ممکن است دچار شکستگی شود. به همین دلیل برای حالت دادن به لوله پنج لایه از فنر های مخصوصی استفاده می شود.

روش اتصال در لوله ای پنج لایه چطور است ؟

لوله های پنج لایه با دو نوع اتصال به هم متصل می شوند. اولین نوع اتصال اتصال کوپله ای است و دومین نوع اتصال پرسی.

اتصال کوپله ای دارای مهره و حلقه جدا شونده هستند و با اورینگ‌هایی که روی اتصال تعبیه شده است کار آب بندی را انجام می‌دهد. حلقه و مهره نیز وظیفه نگهداری لوله به اتصال را به عهده دارد.

برای استفاده از اتصال کوپله‌ای به تجهیرات خاصی نیاز نداریم و فقط با یک آچار فرانسه و یک برقوی لوله احتیاج داریم.

لوله و اتصالات پنج لایه

هنگام کار با اتصال پرسی بر خلاف اتصال کوپله ای نیازمند دستگاه پرس هستیم. نوع اتصال پرسی از نظر شکل با اتصال کوپله ای متفاوت است. شکل آب‌بندی لوله مانند اتصال کوپله ای است ولی در قسمت نگهدارنده لوله یک نوع حلقه‌ی استوانه ای شکل لوله را به بدنه اتصال پرس می‌کند و عملا لوله را بین دو سطح اتصال قرار می گیرد.

مزیت لوله پنج لایه نسبت به لوله pp

استفاده کمتر از اتصالات: لوله پنج لایه دارای انعطاف بسیار بالا و کاملا شکل پذیر است. به اهمین دلیل در لوله کشی پنج لایه از اتصالات کمتری استفاده می شود. اما همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم برای شکل دادن به لوله پنچ لایه بهتر است که فنر های مخصوص استفاده شود تا باعث شکستگی لوله نشود.

راحتی و سرعت کار بیشتر: کار کردن با لوله پنج لایه بسیار ساده تر از لوله سفید و گالوانیزه است و همچنین در صورت استفاده از اتصال کوپله ای عملا تجهیزات خاصی برای اتصال لوله نیاز نیست. البته این به معنی نداشتن ابزار کار نیست بلکه منظور نشان دادن راحت تر بودن فرآیند لوله کشی با لوله پنج لایه است است.

مقاومت بیشتر در مقابل گرما : لوله های سفید با اینکه مقاومت بالایی در برابر گرما دارند ولی به دلیل پلیمری بودن آن هرگز نمی توان به صورت 100 درصد به آن اعتماد کرد اما لوله های پنج لایه به دلیل داشتن لایه فلزی میانی در مقابل گرما ( چه ناشی از نور خورشید باشد و چه از آب گرم ) مقاومت بالاتری دارد.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17406

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×