ونت یا هواکش چیست؟

ونت یک واژه لاتین است و معنی آن در فارسی می توان به هواکش ترجمه کرد. در سیستم فاضلاب استاندارد لازم است که هواکش تعبیه شود.

کار هواکش به صورت ساده دو چیز است. ابتدا این که بو و گاز های تولید شده در مسیر فاضلاب را به بیرون از محل هدایت کند.

دوم اینکه باعث حرکت بهتر آب و تخلیه بهتر فاضلاب در محل سیفون هاا شود.

هواکش فاضلاب

چرا از ونت استفاده می‌کنیم؟

برای درک بهتر این مطلب یک آزمایش کوچک انجام می دهیم. یک بطری آب معدی پر از آب و با در باز بر می داریم و وارونه می کنیم تا خروجی  آب این بطری به صورت عمود بر زمین باشد.

خارج شدن آب را مشاهده می کنیم. آب به صورت یک دست خارج نمی شود بلکه هر چند لحظه یک بار بطری تنفس می کند و هوای بیرون را به داخل می کشد و بعد از آن بخشی از آب خارج می شود.

این کار تا زمانی ادامه پیدا می کند که حجم آب داخل بطری بسیار کم شود.

حالا با دیگر بطری را پر از آب می کنیم و به شکل قبل وارونه می کنیم . در لحظه خروج آب سطح زیر بطری را سوراخ می کنیم. و خارج شدن آب را مشاهده می کنیم.

چه چیزی می بینیم؟ این که آب به صورت یک دست و صاف بدون تنفس از بطری خارج می شود.

لوله ی فاضلاب نیز به شکل یک بطری است. برای اینکه آب داخل فاضلاب به صورت یک دست خارج  شود از هواکش یا ونت استفاده می شود.

درصورتی که  ونت نباشد چه مشکلاتی پیش می آید ؟

اصلی ترین مسئله ای در لوله کشی فاضلاب هنگامی که از ونت استفاده نشده باشد این است که هنگام استفاده از فاضلاب در قسمت های سیفون تنفس ایجاد می شود و آب درون سیفون خالی می شود.

خالی شدن آب درون سیفون باعث ورود بوی نامطبوع به ساختمان می شود.

یک مشکل دیگر که در صورت عدم استفاده از ونت پیش می آید این است که گاز تولید شده دز چاه یا لوله فاضلاب جمع می شود و فشار بسیار زیادی ایجاد می کند که ممکن است باعث انفجار شود.

 

 

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16658

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×