لوله‌های آبیاری قطره‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای شرایطی هستند که نیاز به مصرف آب کم خواهد بود و در واقع هزینه و بهره‌وری بیشتر اهمیت کلیدی برای پروژه دارد. این پروژه می‌تواند زراعی، باغی و کشاورزی باشد. برای این لوله‌ها یک سری مزیت‌های ویژه تعریف شده است که به‌صورت تأثیرگذار می‌توانند موجب کم‌تر شدن سطح مصرف آب شوند، در این وضعیت اگر مایل به بهره‌گیری از لوله‌های آبیاری قطره‌ای هستید باید بدانید که این محصولات حتی فراتر از چیزی که فکر می‌کنید کاربردی هستند.

بهره‌گیری حداکثری از منابع آبی

ازآنجایی‌که لوله‌های آبیاری قطره‌ای موجب کم‌تر شدن میزان مصرف آب می‌شود. در نتیجه اگر با کم‌آبی روبرو هستید می‌توانید مقدار دبی را بر حسب نیاز خود کم و یا زیاد کنید. صرفاً لازم نیست که فشار آب خیلی بالا یا شدید باشد. در کشورهای مختلف که کمبود آب شرب بیداد می‌کند، استفاده از این متریال‌ها یکی از هوشمندانه‌ترین و بهترین ایده‌های ممکن است از طرفی کشت گیاهان در مناطقی که آب شرب از فاصله دور حمل می‌شود نیز با استفاده از سیستم قطره‌ای بسیار باثبات‌تر انجام می‌گردد.

شکل لوله آبیاری قطره ای

رشد بهتر گیاهان و بیشتر شدن محصولات

باتوجه‌به این که لوله‌های آبیاری قطره‌ای می‌توانند تمرکز را روی یک نقطه بگذارند، شما می‌توانید دقیقاً تنظیم کنید که آب صرفاً به ریشه‌ای که گیاه از آن جوانه‌زده است برسد. در حالت غرق شدن در آب، به طبع روش‌های قدیمی باعث می‌شوند که حتی علوفه و گیاهان هرز نیز در اطراف رشد کنند. این موضوع در مورد میوه‌ها بسیار مهم است.

امکان استفاده بهتر در آب‌شور

درصورتی‌که آب‌شور است بنا به چند دلیل استفاده از سیستم‌های قطره‌ای می‌تواند هوشمندانه‌تر باشد. اول این که غلظت انتقال نمک در این حالت به گیاه کم خواهد بود. میزان کم‌تری آب به گیاه می‌رسد و این سبب می‌شود که حالت غرق شدن در نمک محلول رخ ندهد. از طرفی فاصله آبیاری کوتاه بوده و گیاه همیشه به میزان مناسب خیس نگه داشته می‌شود. در آب‌شور این موضوع باعث می‌شود که رشد بهتر باشد و محیط در اثر خشک‌شدن حالت غیراستاندارد به خود نگیرد.

مطلب مرتبط: تفاوت در کیفیت و قیمت لوله‌های فاضلابی پی‌وی‌سی یو PVC-U

نیاز کم‌تر به حضور نیروی انسانی

لوله‌های آبیاری قطره‌ای نیازی به مراقبت و حضور مداوم نیروی انسانی ندارند. در سیستم‌هایی که انتقال آن‌ها با استفاده از قطره‌چکان انجام می‌شود، همه چیز درست مانند یک ساختار رباتیک انجام شده و نیازی نیست که به‌صورت مداوم از سوی شما کاری انجام شود. این به طبع یکی از کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین مزیت‌های این روش انتقال سیالات در بستر لوله‌های قطره چکانی است.

بهترین لوله برای آبیاری قطره ای

قابل‌اجرا در مزارع شیب‌دار

از طرفی دیگر، اگر مزرعه شما مسطح نیست هیچ محدودیتی در استفاده از انواع پلتفرم‌های انتقال سیالات به‌صورت قطره چکانی نخواهید داشت. در مسیر رشد علف هرز به کم‌ترین نرخ خود می‌رسد و چون همه مسیر توازن انتقال دارد، در نتیجه این مشکل پیش نمی‌آید که یکی از بخش‌های مزارع یا باغات خشک و بخش‌های دیگر آن مرطوب و پرازآب باشد. این روش مناسب روستاها و یا مناطقی است که سطوح به صورت برآمده و یا ممکن است فشار آب در مسیر کم‌تر شود.

دیگر مزیت‌های لوله‌های آبیاری قطره‌ای

البته این مزیت‌ها بیش از چیزی است که فکرش را می‌کنید. در پروژه‌های کشاورزی ما با فرسایش خاک مواجه هستیم، رطوبت در گیاهان به‌صورت ریشه‌ای تأمین نشده و البته بازدهی آبیاری در حالت معمول کم است. درصورتی‌که این نواقص به‌صورت کامل در روش انتقال به‌صورت قطره‌ای رفع و حل شده است.

اگرچه ممکن است هزینه اولیه راه‌اندازی کمی بالا باشد، اما وقتی مسیر و  کل حوزه کشاورزی شما خشک باقی نمی‌ماند با ضرر و زیان‌های مالی سنگین در اثر سوختن و خشک‌شدن گیاهان روبرو نمی‌شوید. میزان آب‌دهی را نیز می‌توانید در جریان‌ها و حفره‌ها به‌صورت سفارشی تنظیم کنید.

منبع: گوین پلیمر


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17323

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×