مقدمه :

سیستم فاضلاب یکی از حیاطی ترین بخش های یک ساختمان است. فقط کافیست یک روز سیستم فاضلاب ساختمانی که در آن زندگی میکنید دچار مشکل شود تا با ما هم عقیده شوید.

بیشترین تاثیر در سیستم فاضلاب از نظر متریال و تجهیزاتی که استفاده می شود لوله فاضلاب pvc-u است. در این مطلب از سایت گوین پلیمر قصد داریم به بررسی لوله های pvc-u بپردازیم.

تفاوت در کیفیت و قیمت لوله‌های فاضلابی پی‌وی‌سی یو PVC-U

لوله pvc-u چیست و به چه کار می آید؟

لوله های pvc-u ( پی وی سی یو ) نوعی لوله پلیمری از جنس pvc است که امروزه بیشتر از انواع دیگر لوله ها برای فاضلاب ساختمانی استفاده میشود. در گذشته برای لوله کشی فاضلاب ساختمانی از لوله های سفالی و چدنی استفاده میشد که هم هزینه بیشتری داشت و هم کار کردن با این نوع لوله ها به شدت سخت و زمان بر بود.

لوله پی وی سی بعد از ورود به بازار هزینه و زمان را به صورت چشمگیری کاهش داد تا جایی که امروزه در ساختمان ها دیگر از فاضلاب چدنی خبری نیست.

ویژگی های لوله pvc

لوله پی وی سی فاضلابی معمولا در شاخه های 6 متری عرضه میشود. سایز این نوع لوله های ساختمانی در کوچک ترین حالت 20 میلی میتر است و در بزرگترین حالت 630 میلی متر. از نظر نوع اتصال لوله های pvc به دو نوع چسبی و پوش فیت تقسیم می شود. کارخانه های مختلف سازنده لوله pvc از رنگ های مختلفی برای لوله های تولید شده استفاده می کنند که بیشتر لوله های تولید شده در زنگ های مایل به طوسی هستند.

از نظر تحمل فشار ، لوله های pvc به سه نوع فشار ضعیف ، نیمه قوی ، و فشار قوی تقسیم می شوند که هر کدام آن ها کارایی خاص خود را دارند. از لوله های نیمه قوی برای فاضلاب ساختمانی استفاده می شود.

انواع لوله های فاضلابی و تفاوت آنها

چرا از لوله pvc-u استفاده میشود؟

لوله pvc-u چند ویژگی دارد که باعث میشود مورد استفاده قرار بگیرد. اولین ویژگی آن کم هزینه بودنش است. لوله Pvc-u نسبت به لوله های فلزی بسیار مقرون به صرفه تر است.

دومین ویژگی لوله pvc-u سبک بودنش است. این دلیل خوبی برای لوله کش ها است که بجای استفاده پر دردسر از لوله های فلزی از لوله pvc-u برای فاضلاب کشی ساختمان استفاده کنند. همچنین سبک بودن لوله pvc برای ساختمان نیز بهتر است زیرا فشار روی ستون ساختمان کمتر می شود.

سومین ویژگی لوله pvc-u مقاومت بالای آن است. در بعضی از شرکت های استاندارد مانند پلیمر گلپایگان لوله pvc-u در حدی استاندارد ساخته می شود که نشکن است. علاوه بر این لوله های pvc در مقابل حرارت و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.

تفاوت جنس و متریال لوله های فاضلاب

چطور کیفیت لوله pvc-u را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص کیفیت لوله بهترین کار این است که لوله را به آزمایشگاه های مجهز ببریم و درصد مواد سازنده لوله را بررسی کنیم. اما می دانیم که برای افراد عادی چنین کاری چندان ساده نیست.

به همین دلیل در اینجا چند ترفند و نکته بیان می کنیم تا متوجه شوید که چطور میشود لوله با کیفیت را از لوله بی کیفیت تشخیص دهید.

سطح صاف و سیقلی

اولین نکته در هنگام خرید لوله باید توجه کنید این است است سطح داخلی لوله صاف و سیقلی باشد. بسیاری از لوله های موجود در بازار دارای سطح خارجی صاف هستند ولی وقتی به درون لوله با دقت توجه کنیم متوجه می شویم که سطح داخلی آن دارای برامدگی و فرو رفتگی است. دقت داشته باشید که صاف بودن سطح داخلی لوله از سطح خارجی آن مهم تر است.

تست حرارت

لوله های پی وی سی با کیفیت بالا در مقابل حرارت و شعله مستقیم مقاومت نشان می دهد و به سرعت مشتعل نمی شود. لوله های با کیفیت در مقابل حرارت نرم می شوند و پس از سرد شدن دوباره خشک خواهند شد. در صورت دادن به لوله و خم کردن لوله با کیفیت ، لوله دچار پارگی نمی شود.

تست برش

یکی از ساده ترین راه برای تشخیص کیفیت لوله pvc-u تست برش است. تست برش به این صورت است که 30 یا 40 سانتیمتر از لوله را انتخاب می کنیم و شروع به برش زدن با اره می کنیم. اگر لوله در حین برش دچار شکسته گی شد نشان دهنده این است که لوله از مواد با کیفیت ساخته نشده است.

نکته بعدی در تست برش این است که اگر لوله در حین برش دچار شکستگی نشد قبل از اینکه برش لوله به انتها برسد دست از برش می کشیم و لوله را از محل برش سعی می کنیم که بشکنیم. در این حالت اگر لوله کش آمد و نشکست یعنی لوله با کیفیت است ولی اگر لوله دچار شکستگی شد نشان دهنده بی کیفیت بودن لوله است.

تست گیره

لوله یا اتصال پی وی سی را بین گیره قرار می دهیم و گیره و شروع به بستن گیره میکنیم. این کار را تا زمانی انجام میدهیم که دو لبه لوله یا اتصال به هم برسند. در حین انجام این آزمایش اگر لوله یا اتصال دچار شکستگی شد یعنی لوله کیفیت ندارد و اگر اینطور نشد نشان دهنده کیفیت لوله است.

لوله با کیفیت چه ویژگی هایی دارد چرا نباید از لوله بی کیفیت استفاده کنیم؟

خیلی ها تصور می کنند که با استفاده از لوله های غیر استاندارد و بی کیفیت در هزینه ساخت ساختمان صرفه جویی کرده اند اما واقعیت این نیست. دردسرها و هزینه هایی که یک فاضلاب مشکل دار می تواند ایجاد کند به مراتب بیشتر از هزینه ای است که هنگام ساخت ساختمان می شود.

نکته ای که درباره لوله های بی کیفیت وجود دارد این است که این لوله ها زیر تست فشار دوام نمی آورند و به همین دلیل نمی توان بعد از اتمام کار سیستم فاضلاب را تست کرد. پس در صورتی که لوله کشی دچار نشتی باشد( که احتمال آن نیز زیاد است) نمی توانیم متوجه شویم.

نکته ی بعدی که حائز اهمیت است این است که لوله های غیر استاندارد به دلیل سیقلی نبودن سطح داخلی آن خیلی زود دچار رسوب زدگی می شود و باعث گیر کردن مسیر فاضلاب می شود.

بدون سرب بودن لوله pvc

یکی از ترکیبات اصلی تشکیل لوله فاضلاب pvc سرب است. سرب یکی از مواد سمی و خطرناک است که تجزیه نمیشود و لوله های سربی به شدت برای سلامتی محیط زیست و انسان خطرناک است. برخی شرکت ها از جمله پلیمرگلپایگان چند سالی هست که لوله های بدون سرب را وارد بازار کرده اند. از لوله های بدون سرب نه تنها برای فاضلاب بلکه برای لوله کشی آب هم می توان استفاده کرد.


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=17396

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×