در کشورهای پیشرفته شغل های فنی از احترام و جایگاه ویژه ای برخورداند. ولی متاسفانه در کشور و فرهنگ ما به شغل های فنی مثل لوله کشی با دیدی شایسته نگاه نمی شود.

در این مطلب قصد داریم درباره شغل لوله کشی و روش هایی برای کسب احترام شغلی در این حرفه صحبت کنیم.

مدرک گرایی

یکی از مشکلاتی که در جامع ما وجود دارد این است که مدت طولانی مدرک جای خودش را به مهارت داده بود. در گذشته ی نه چندان دور وقتی شما قرار بود جایی استخدام شوید اولین سوال این بود که مدرک تحصیلی شما چیست.

خوشبختانه چند سالی هست که مهارت محوری در جامعه در حال باز گشت است .

 

شغلی لوله کشی

شغل لوله کشی یعنی مهارت ساخت سیستم های انتقال آب و فاضلاب و هواکش و… . این کار نیازمند مهارت ، دقت ، سرعت عمل بالا و نگاهی مهندسی است.

لوله کشی دارای چزئیات بسیار زیادی هست که خیلی از کارفرمایان هرگز متوجه این قضیه نمی شود و احساس می کنند که این کار یک کار بسیار ساده است.

برای مثال خیلی از افراد نمی دانند که پیچیدن نوار تفلن دور رزوه ی لوله ( که یک کار خیلی ساده بنظر می آید) خودش دارای اصولی است.

 

چرا شغل لوله کشی یک شغل معمولی بنظر می آید

با وجود این که لوله کشی یک تخصص حرفه ای به حساب می آید لازم است تا مواردی را بررسی کنیم که باعث شده است شغل لوله کشی از دیدگاه خیلی ها شغل سطح پایینی باشد.

ظاهر نامناسب

بنظر من که سال ها در این حرفه مشغول به کار بودم یکی از دلایل اصلی سطحی بنظر رسید شغل لوله کشی عدم رعایت ظاهر حرفه ای است.

مثلا لوله کش ها ترجیه می دهند که با لباس راحتی و معمولی که کثیف و کهنه هم باشد به سرکار بروند و این باعث می شود که کسی به آن ها به چشم یک متخصص حرفه ای نگاه نکند.

در صورتی که یک شخص لوله کش یه تکنسین با مهارت است که کاری را که انجام می دهد هرکسی به سادگی نمی تواند انجام دهد.

 

لوله-کش-حرفه-ای-با-ظاهر-اراسته

 

 

عدم استفاده از ابزار و جعبه ابزار حرفه ای

در کشور های پیشرفته یکی از آرزوهای افراد تحصیل کرده این است که وارد شغل نظافت منزل شوند! احتمالا تعجب می کنید چون در کشور ما نظافت چی منزل شغلی سطح پایین محسوب می شود.

علت این که درکشور های پیشرفته افراد دوست دارند نظافت چی شوند این است که نظافت چی ها در آن کشور از ابزارهای حرفه ای استفاده می کنند که هرکسی طرزکار با آن را بلد نیست.

لوله کش ها نیز باید برای حرفه ای نشان دادن شغلشان از ابزارهای حرفه ای استفاده کنند.

ابزار-حرفه-ای-در-لوله-کشی-

کوچک شمردن کار توسط لوله کش ها

یکی دیگر از دلایل این که افراد شغل لوله کشی را چیپ و سطح پایین قلمداد می کنند این است که خیلی از لوله کش ها ( و حتی سایر کار های فنی ) احساس می کنند که کار راحتی را دارند انجام می دهند.

شاید لوله کشی برای شما فعالیت راحتی باشد ولی به این معنی نیست که این شغل راحت است. شما بعد سال ها تجربه و اشتباه به مهارت کنونی رسیده اید پس نباید این شغل کوچک و ساده بشمارید.

 

ابزار حرفه ای چه فایده ای دارد؟

ابزار های حرفه ای باعث افزایش سرعت عمل کار می شوند. مثلا تصور کنید با استفاده از دریل و میخ پیچ و رول پلاک بخواهید بست های دوپایه لوله را ببندید. این کار بسیار زمان بر است.

اما اگر همین کار را با میخ کوب انجام دهید کار شما خیلی سریع تر انجام می شود.

ابزارهای حرفه ای باعث راحت تر شدن انجام کار و همینطور کاهش مشکلات می شوند. مثلا اگر بخواهید یک پیچ زنگ زده قدیمی را باز کنید اگر از ابزار مناسب این کار استفاده نشود ممکن است پیچ شکسته شود و باز کردن آن به فرایندی سخت و زمان بر تبدیل شود.

 

در آینده مباحث دیگری درباره شغل لوله کشی مطرح می کنیم. اگر شما چه توصیه ای دارید برای این که شغل لوله کشی از نگاه عمومی به عنوان شغل حرفه ای دیده شود؟


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16551

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×