در این متن به صورت مختصر به بررسی زانو و انواع زانو فاضلابی از منظر زاویه و کاربرد آن می پردازیم . با گوین پلیمر همراه باشید.

زانو چیست ؟

نوعی اتصال زاویه دار است و به دلیل شکل زاویه دار و شباهت به زانوی انسان، زانو نام گرفته است. این اتصال در جاهای مختلفی دیده می شود. از زانوی فاضلابی تا زانوی برقی. یکی از پر استفاده ترین اتصالات است.

 

 

چه مدل زانوهایی داریم؟

زانو بوشن دار بست دار یزدلوله

 

اگر بخواهیم انواع زانو را از نظر مواد اولیه نام ببریم می ‌توانیم به زانو گالوانیزه ، برنجی ، په په ، پی وی سی و… غیره اشاره کرد. از نظر زاویه زانو به صورت معمول زانو 45 درجه و 87/5 درجه در بازار موجود است . زانوهای با زوایای دیگر مثل 15 درجه و 35 درجه نیز در بازار موجود است که در شرایط خاص استفاده می‌شود.

بسیاری از برند ها به زانوی 87/5 زانوی 90 درجه نیز می گویند.

 

کاربرد زانو چیست؟

زانوها در لوله کشی زمانی به کار می‌روند که قصد منحرف کردن مسیر لوله را داشته باشیم. برای مثال اگر یک لوله به صورت افقی لازم باشد یک مسیر عمودی را طی کند می‌توانیم از اتصال زانو برای این کار استفاه کنیم.

از زانوی فاضلابی 87/5 درجه برای ایجاد زاویه 90 درجه استفاده می شود و از زانوی فاضلابی 45 درجه برای ایجاد زاویه 45 درجه استفاده می شود.

زانو 45 درجه

در لوله کشی فاضلاب کجا از زانو فاضلابی 45 درجه و کجا از زانو فاضلابی 90 درجه استفاده می‌کنیم؟

همانطور که گفتیم از زانو برای منحرف کردن مسیر فاضلاب استفاده می‌شود. حالا اگر لازم باشد یک مسیر را 45 درجه منحرف کنیم از زانو 45 درجه استفاده می شود. و اگر قصد منحرف کردن 90 درجه داشته باشیم از زانو 87/5 درجه استفاده می کنیم.

برای مثال : یک سیفون فاضلاب زاویه 45 درجه مورب رو به بالا ایجاد می کند. اگر بخواهیم این زاویه رو به 180 درجه  ( یا همان صفر درجه )  تبدیل کنیم نیاز به یک زانو 45 درجه داریم. زیرا زاویه سیفون 45 درجه هست با یک زانو 45 درجه زاویه خروجی فاضلاب را به صفر ( یا 180 درجه ) تبدیل می کند.زاویه زانو

نکته : برای فهم ساده تر موضوع از زوایای صحیح ریاضی مثل -45 درجه استفاده نشده است!

از زانوی 90 درجه کمتر استفاده میشود و بیشتر برای ایجاد یک زاویه 90 درجه از دو زانوی 45 درجه استفاده می کنیم که دلیل آن را در ادامه شرح خواهیم داد. ولی زانو 90 درجه برای جاهایی مثل سر چاه فاضلاب و گاهی بجای اعصایی لوله هواکش فاضلاب ( ونت ) استفاده می‎شود. گاهی نیز در جاهایی که فضای کمی داریم و امکان استفاده از دو زانوی 45 درجه وجود ندارد از یک زانوی 90 درجه استفاده می کنیم.

 

چرا از دو زانو فاضلابی 45 درجه به جای یک زانوی 90 درجه استفاده می‌شود؟

گاهی لازم است یک زانو فاضلابی عمودی یا افقی 90 درجه ایجاد کنیم. بیشتر وقت ها در چنین زمانی بجای استفاده از زانو 90 درجه از دو زانوی 45 درجه استفاده می شود. علت در این است که دو زانو 45 درجه زمانی که به هم متصل می شوند یک زانو 90 درجه با شیب نرم ایجاد می کنند و هم چنین یک فاضله بزرگتری از سر ورودی اتصال تا سر خروجی اتصال ایجاد می‌شود.

این کار باعث می شود در صورتی که اشای مثل خودکار که ارتفاع بلندتری دارند درون شبکه فاضلاب بیفتند در مسیر گیر نیفتند.

تصاویر مربوط به محصولات پلیمرگلپایگان است


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=16017

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×