در زمان های دور که هنوز خبری از صنعت پلاستیک و لوله نبود. انسان برای رساندن آب به خانه خود را راه های مختلفی مثل حفر قنات و چاه و روش های دیگر استفاده می کرد تا زمانی که لوله ها باعث تحولی بزرگ در آب رسانی به منازل شدن.

در چند سال گذشته صنعت لوله کشی شاهد تغییرات زیادی بوده است که این تغییرها باعث افزایش سلامت آب رسانی به منزل و سادگی این کار شده است.

در این مطلب قصد داریم انواع روش های لوله کشی آب ساختمانی را بررسی کنیم. با گوین پلیمر همراه باشید.

 

لوله گالوانیزه

خیلی‌ها به اشتباه فکر می کنند گالوانیزه یک نوع فلز هست. لوله گالوانیزه درواقع لوله ای از جنس آهن هست که برای جلوگیری از اکسید ( زنگ زدگی ) با یک لایه فلز روی پوشیده میشود. این نوع لوله در چند سال گذشته به عنوان راجع ترین لوله در بازار بود که لوله کشی با آن زمانبر و سخت بود.

در حال حاضر از لوله گالوانیزه بیشتر برای لوله کشی لوله‌ی آتش نشانی در ساختمان ها استفاده می شود.

لوله گالوانیزه

لوله سفید پروپیلن

لوله پروپیلن که به نام های لوله سبز و لوله سفید و لوله تک لایه نیز معروف هست نوعی لوله پلاستیکی هست. این لوله در حال حاضر بیشتر استفاده برای لوله کشی آب درون ساختمانی دارد. سرعت اجرای کار در این لوله از لوله های گالوانیزه بسیار سریع تر هست .

برای اتصال لوله از دستگاهی به نام اتو یا جوش لوله استفاده می شود که با ذوب و سرد شدن پلاستیک باعث آب بندی کامل بین لوله و اتصال می شود.

لوله های پروپلین که نام مخفف آن لوله pp هست برای محیط باز که در معرض نور آفتاب هست مناسب نیست و معمولا عمری کمتر از سه سال دارد ولی برای مکان هایی مثل داخل خانه معمولا عمر مفید بیشتر از 20 سال دارد.

 

لوله و اتصالات پروپلین

لوله پنج لایه

لوله پنج لایه همانطور که از نامش پیداست دارای پنج لایه هست که شامل دو لایه پلیمری و دولایه چسب و در بین این چهار لایه یک لایه لوله الومینیومی وجود دارد. این لوله به دلیل انعطاف پدیری بالا در بسیاری از مکان ها بدون استفاده از اتصالات زیاد کشیده می شود و سرعت کار آن خیلی سریع تر از لوله سفید و گالوانیزه هست.

لوله پنج لایه بیشتر برای لوله کشی شوفاژ بکار می رود ولی در بسیاری از ساختمان ها دیده میشود که افراد تمایل به استفاده از آن به عنوان لوله آب نیز دارند. زیرا هم سرعت کار بالاتری دارد . هم در مقابل افتاب مقامت بسیار بالایی دارد.

روش لوله کشی لوله های پنج لایه با دو روش مرسوم کوپله ای و پرسی انجام می شود. در روش کوپله ای لوله و اتصال با کمک یک حلقه و یک مهره بهم دیگر متصل و آب بندی می شود . ولی در روش پرسی نیاز به یک دستگاه خاص به نام پرس لوله هست تا اتصال را به لوله پرس کند. پرس ها یک بار مصرف هستند و بر خلاف کوپله بعد از پرس شدن دیگه قابلیت باز شدن مجدد را ندارد.

لوله پنج لایه

لوله پلی اتیلن

نوعی لوله‌ی پلاستیکی هست که بیشتر با رنگ سیاه در بازار دیده می شود. این لوله مناسب برای زمین های کشاورزی هست ولی در ساختمان های ویلایی استفاده از این لوله مرسوم است. اتصال این لوله با اتصال خاص از جنس پلی اتیلن است و به راحتی حتی با دست و بدون ابزار نیز می تواند آب بندی شود. این لوله انعطاف بسیار بالایی دارد و مقاومت آن نیز بالاست.

لوله پلی اتیلن

 


لینک کوتاه : https://gevinpolymer.com/?p=15700

گوین پلیمر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×